Kystrute-rederier uenige om strategi

Diskussionen i Norge om udslipsfri fjorde gik højt i sidste uge. Havila Kystrutens ejer Per Sævik ønsker ladestationer langs hele Norges kyst. Konkurrenten Hurtigruten, der vil kunne sejle uden emission i perioder, er gået ind i debatten, og ønsker Per Sævik ”velkommen til”.

”Vi får de første hybridskibe i 2019 og kan derfor sejle emissionsfrit i perioder allerede fra da. Så her er det kun at byde Havila velkommen, efter at de er kommet i gang”, siger kommunikationschef Rune Thomas Ege fra Hurtigruten til Sysla.

Grundlægger og ejer af Havila Kystruten Per Sævik kritiserer myndighederne for at være for slappe, da de udarbejdede miljøkravene i udbuddet af ruten. Han ønsker opstramning, da hans skibe kan sejle emmisionsfrit i Norges fjorde i 2021, mens Stortinget satte 2026 som krav.

Det er stadig uvist, hvordan de gigantiske skibsbatterier kan blive opladet langs kysterne. På det seneste er der kommet gode tilbud på landstrøm langs kysten, men i dag er der ingen ladesteder i havne, der er stærke nok til, at skibe kan fylde batterierne op til at sejle uden emissioner.

Mens Havila Kystruten er gået ind for 86 tons tunge batterierpakker i de fire skibe, de skal drive, har Hurtigruten ikke meldt ud, hvor store batteripakker de skal installere. Det er dog sikkert, at de også vil få en hybridløsning, der består af gasmotorer og store batteripakker. Motoren skal leveres af Rolls-Royce. Hvor store batteripakker bliver og hvem der skal levere dem, er endnu ikke kendt.

”På Hurtigruten-skibene oplades batterierne kontinuerligt undervejs, med overskydende energi fra gasmotorerne. Batterierne skal bruges jævnt under drift for at reducere emissionerne, og vi kan også bruge pakkerne til at sejle helt uden udslip i perioder. Derudover kan de blive opladet med strøm fra land, "siger Ege.

Per Sævik siger, at de også kan lade skibene med gasmotorerne, men han siger endvidere, at ambitionen om at reducere emissionerne til 48.000 tons CO2 pr. år pr. Skibene forudsætter, at batterierne kan oplades ved fem ladestationer langs kysten. Hurtigruten vil ikke vente på det, men være klar til at bruge ladestationer, når de er der.

”Men hverken vi eller miljøet har tid til at vente. Derfor har vi valgt en løsning, som reducerer emissionerne væsentligt fra dag et - langs hele kysten. Vi kan ikke sætte os i en position, hvor vi er afhængige af, at andre skal foretage store investeringer i ladestrømsanlæg for at reducere emissionerne”, siger Ege fra Hurtigruten.

Hvorvidt og hvordan disse ladestationer etableres, er der stadig ikke fundet en løsning på. Det er kun Bergen, der nærmer sig at have en sådan infrastruktur på plads i dag.

Redaktionen

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

13.12.2024Maritimedanmark.dk

Grundstødt fragtskib fri af grunden

12.12.2024Maritimedanmark.dk

Brandskadet svensk fragtskib skrottes

12.12.2024Maritimedanmark.dk

Hurtigfærge tilbage i drift om fem dage

11.12.2024Maritimedanmark.dk

Amadeus Gold står tungt på grund

11.12.2024Maritimedanmark.dk

Nye tal for beskæftigelse og produktion i Det Blå Danmark

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Sverige trækker vagtskib tilbage

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Australske søfolk imod eksport af levende dyr

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Norsk rederi accepterer mio-bøde for ulovlig ophugning

Jobmarked

Se alle

WÄRTSILÄ DANMARK A/S

Sales Manager - New Building & Retrofit Solutions

Wärtsilä is a world leader in marine technology and leading the industry's transformation towards a decarbonised and sustainable future. With the world’s widest portfolio and service network, we – Wärtsilians - deliver efficient, safe and sustainable integrated products and solutions to enhance the business of our customers. The opportunities presented through digitalisation and new technologies are offering a new era of shipping. Did you know that shipping is the world’s most efficient mode of transportation and that approximately 80% of world trade is carried by sea?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.01.2025

HUMANTRUST A/S

Senior kaptajn til Danmarks flinkeste færgerederi

Samsø Rederi mangler to stk. senior kaptajner, og hvis du er en engageret skibsfører med erfaring fra den skandinaviske færgebranche, så kan roret blive dit!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Skoleskibet DANMARK søger maskinchef

MARTEC søger maskinmester til fast stilling på 1:1 ordning MARTEC er i rivende udvikling og det Blå Danmark efterspørger endnu flere dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året. Dertil kommer årlige vedligeholdelsesprojekter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

01.01.2025

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark