Kystrute-rederier uenige om strategi
Diskussionen i Norge om udslipsfri fjorde gik højt i sidste uge. Havila Kystrutens ejer Per Sævik ønsker ladestationer langs hele Norges kyst. Konkurrenten Hurtigruten, der vil kunne sejle uden emission i perioder, er gået ind i debatten, og ønsker Per Sævik ”velkommen til”.
”Vi får de første hybridskibe i 2019 og kan derfor sejle emissionsfrit i perioder allerede fra da. Så her er det kun at byde Havila velkommen, efter at de er kommet i gang”, siger kommunikationschef Rune Thomas Ege fra Hurtigruten til Sysla.
Grundlægger og ejer af Havila Kystruten Per Sævik kritiserer myndighederne for at være for slappe, da de udarbejdede miljøkravene i udbuddet af ruten. Han ønsker opstramning, da hans skibe kan sejle emmisionsfrit i Norges fjorde i 2021, mens Stortinget satte 2026 som krav.
Det er stadig uvist, hvordan de gigantiske skibsbatterier kan blive opladet langs kysterne. På det seneste er der kommet gode tilbud på landstrøm langs kysten, men i dag er der ingen ladesteder i havne, der er stærke nok til, at skibe kan fylde batterierne op til at sejle uden emissioner.
Mens Havila Kystruten er gået ind for 86 tons tunge batterierpakker i de fire skibe, de skal drive, har Hurtigruten ikke meldt ud, hvor store batteripakker de skal installere. Det er dog sikkert, at de også vil få en hybridløsning, der består af gasmotorer og store batteripakker. Motoren skal leveres af Rolls-Royce. Hvor store batteripakker bliver og hvem der skal levere dem, er endnu ikke kendt.
”På Hurtigruten-skibene oplades batterierne kontinuerligt undervejs, med overskydende energi fra gasmotorerne. Batterierne skal bruges jævnt under drift for at reducere emissionerne, og vi kan også bruge pakkerne til at sejle helt uden udslip i perioder. Derudover kan de blive opladet med strøm fra land, "siger Ege.
Per Sævik siger, at de også kan lade skibene med gasmotorerne, men han siger endvidere, at ambitionen om at reducere emissionerne til 48.000 tons CO2 pr. år pr. Skibene forudsætter, at batterierne kan oplades ved fem ladestationer langs kysten. Hurtigruten vil ikke vente på det, men være klar til at bruge ladestationer, når de er der.
”Men hverken vi eller miljøet har tid til at vente. Derfor har vi valgt en løsning, som reducerer emissionerne væsentligt fra dag et - langs hele kysten. Vi kan ikke sætte os i en position, hvor vi er afhængige af, at andre skal foretage store investeringer i ladestrømsanlæg for at reducere emissionerne”, siger Ege fra Hurtigruten.
Hvorvidt og hvordan disse ladestationer etableres, er der stadig ikke fundet en løsning på. Det er kun Bergen, der nærmer sig at have en sådan infrastruktur på plads i dag.
Redaktionen