Krydstogtskib sætter kurs mod Nordpolen
Engang kostede det hårdføre mænd uendelige lidelser - og ikke så sjældent livet - at nå frem til Nordpolen. Snart kan det lade sig gøre for alle, i højeste komfort om bord på det isbrydende franske krydstogtskib Le Commandant Charcot.
Det norsk byggede krydstogtskib opfylder Polar Class 2 - den næsthøjeste isklasse – har allerede bevist sin styrke, ved som det første krydstogtskib nogensinde at nå frem til den geografisk Nordpol på en prøvesejlads i sidste måned.
Når alt om bord meldes klar, det ventes at ske i næste måned, så får de første passagerer mulighed for at købe billet til et ekspeditionskrydstogt med det 150 meter lange luksusskib.
De skandinaviske fingeraftryk leveres ikke kun af norske Vard, Le Commandant Charcot er også udstyret med avanceret teknologi fra ABB, bl.a. Azipod-fremdrift og det største energilagringssystem, der nogensinde er blevet installeret på et krydstogtsskib.
Den store batteripakke gør det muligt at slå fremdriften over på næsten lydløst batteridrift, der gør det muligt at komme endnu tættere på de store naturoplevelser som de arktiske egne rummer, samtidig med at miljøet skånes og komforten om bord bliver endnu større.
Redaktionen
Technical Specificity
Lengt: 492 ft Beam: 92 ft Draft 33 ft Cruising speed 15 knots Ice class Polar Class PC2 Classification Bureau Veritas Flag French Guest decks 5 Guest capacity 245 Crew members 235 Gross tonnage 31 757 UMS Electric propulsion motors 34 MW Installed power 42 MW Construction Sovik, Norway