Kritik af Torm efter kollision ved Gibraltar
I en havarirapport udarbejdet af myndighederne på Gibraltar om kollisionen mellem Torm Gertrud og New Flame i august 2007, fremgår det, at der op til ulykken blev begået fejl ombord på begge skibe.
Rapporten, der er udarbejdet af myndighederne på Gibraltar i samarbejde med Søfartsstyrelsen i Danmark og søfartsmyndighederne i Panama, slår fast, at der blev begået fejl ombord på begge skib, i forbindelse med at de nærmede sig hinanden.
New Flame undlod at holde ordentlig visuel udkig på broen, mens Torm Gertrud's kaptajn forlod broen på et kritisk tidspunkt af indsejlingen til Gibraltar Bugten, uden at sikre sig, at der var en effektiv ledelse tilstede på broen.
Som det fartøj der skulle gå af vejen, kunne Torm Gertrud, ifølge rapporten, i god tid have foretaget en manøvre der havde bragt den fri af New Flame, og derved forhindret, at de to skibe kom så tæt på hinanden. Rapporten anbefaler, at Torm Gertrud kunne have sat farten ned, eller foretaget en stor kursændring mod styrbord.
Men rapporten slår også fast, at New Flame fortsatte med at dreje mod bagbord, i stedet for at opretholde fart og kurs, selv om skibsføreren var klar over, at det ikke var give-vej fartøj.
Kort før kollisionen lagde New Flame kursen hårdt til bagbord for at undgå sammenstødet, formentlig fordi skibsføreren forvekslede andre skibes lanternes med Torm Gertruds. En manøvre der bragte skibet tilbage på direkte kollisionskurs.
Overordnet konkluderer rapporten, at for stor afhængighed af elektronisk navigation og utilstrækkelig passageplanlægning, er blandt de vigtigste faktorer bag kollisionen. Rapporten peger også på, at det er uheldigt, at der ikke sker en formel udveksling af oplysninger mellem Algeciras Trafik og Gibraltar Port Control.
Kilde: Tradewinds