Kovending i København om landstrøm
Etablering af landstrøm til krydstogtskibe i København blev afvist for et par år siden. Men nu har kommunen truffet en ny beslutning og vil sammen med Copenhagen Malmø Port projektere et landstrømsanlæg til krydstogtskibe i Nordhavnen.
Det stigende antal besøg af krydstogtskibe trækker tusindvis af købedygtige turister til København, men de enorme skibe sviner samtidig voldsomt, når de ligger ved kajen med dieselmotorerne i gang.
Nu skal det nye initiativ mellem Københavns Kommune, Copenhagen Malmö Port og By&Havn sikre, at der står et landstrømsanlæg klar i Nordhavn i 2021. Parterne har hver givet 1,5 mio. kr. til projektereringen af anlægget, skriver By&Havn i en pressemeddelelse.
“Københavnerne, også dem der bor tæt på havnen, har krav på at kunne trække vejret frit, uden at frygte for deres helbred. Derfor tager vi nu sammen de afgørende skridt for at etablere landstrøm i Nordhavn og for at finde en model, så vi også får landstrøm på Langelinie. Målet er, at vi får reduceret den udledning fra krydstogtsskibene drastisk,” udtaler overborgmester Frank Jensen i pressemeddelelsen.
Dermed har kommunen vendt rundt på en tallerken i forhold til i 2016, hvor man afviste et tilbud fra Powercon om gratis opstilling af et landstrømsanlæg til en værdi af ca. 30 mio. kr. Anlægget endte i stedet i Norge.
Men nu gør København sig parat til at sætte strøm til de store krydstogtskibe, så beboere kan slippe for den voldsomme udledning af bl.a. NOx.
Således udleder et krydstogtskib, der ligger ved kaj og driver sine systemer på konventionel vis ifølge Danske Maritime, den samme mængde NOx på otte timer, som 10.000 personbiler, der kører fra Paris til Berlin.
Kilde: By&Havn