Konsekvenser af sejlads i Arktis analyseres
Medlemslandene i FN’s søfartsorganisation, IMO, vil på det kommende møde sætte fokus på konsekvenserne for de arktiske samfund, hvis et forbud mod brug af det såkaldte Heavy Fuel Oil (HFO) også indføres i det område, der er defineret som det arktiske område i Polarkoden.
”Danske Rederier mener, at det er helt afgørende, at de kommende IMO regler for brug af brændstoffer i det arktiske område, bliver klare og kan håndhæves så det sikres, at der er lige konkurrencevilkår for skibsfarten”, siger Asbjørn Overgård Christiansen, fungerende direktør i Danske Rederier.
IMO’s miljøkomite, MEPC besluttede i 2018 at arbejde hen mod et forbud mod at anvende HFO som skibsbrændstof i Arktis. Men en indførelse af et sådant forbud bør ske på fuldt oplyst grundlag, så man ved hvilke konsekvenser forbuddet vil have for de befolkninger, der lever i dette område. Det er derfor blevet besluttet, at der skal udarbejdes en analyse, som klarlægger disse forhold.
Danske Rederier støtter op om IMO’s planer om først at udarbejde en analyse, der viser konsekvenserne af et forbud mod brugen af HFO for de arktiske områder, og at dette bruges som udgangspunkt for beslutningen om et forbud.
Kilde: Danske Rederier