Konfliktvarsel kan være på vej 30. januar
Lederne Søfart vil på et bestyrelsesmøde 30. januar tage stilling til, hvilke skridt foreningen vil tage på baggrund af Danske Rederiers afvisning af at indgå overenskomst for navigatørerne med Lederne Søfart, selvom de organiserer 80 pct. af navigatørerne. Danske Rederier går i stedet med Metal Maritime.
Af Lars Emtekær MaritimeDanmark
“Vi har forsøgt med både politiske og juridiske argumenter overfor Danske Rederier, men uden held. Derfor må vi nu tage stilling til, hvad næste skridt skal være,” siger Jens Marquard Sørensen, fmd. for Lederne Søfart til Maritime Danmark.
Han ønsker ikke at komme nærmere ind på mulighederne, men en konflikt synes at være det oplagte våben, hvis det ikke inden mødet lykkedes at komme i dialog med Danske Rederier.
Lederne Søfart røg ud i kulden som overenskomstmodpart, da Danske Rederier ved sammenlægningen af de to arbejdsgiverforeninger - Danske Rederiers DRO I og Rederiforeningen af 2010´s DRO II - i stedet valgte Metal Maritime, der i forvejen havde overenskomsten i DRO I.
Men Lederne Søfart kan alligevel skabe en sag, der kan bringes i Arbejdsretten, siger en ekspert.
“Lederne Søfart kan forsøge at rejse krav om overenskomst med Danske Rederier, selvom Dansk Rederier har indgået overenskomst med en anden lønmodtagerorganisation. Spørgsmålet for arbejdsretten skal i givet fald være, om et konfliktvarsel er lovligt, når der allerede er en overenskomst på området.
I tidligere sager har Arbejdsretten lagt vægt på, at den anden organisation, der ønsker overenskomst, organiserer flere af de arbejdstagere, der udfører det pågældende arbejde. Arbejdsretten har også lagt vægt på, at det er godt for arbejdstagerne, at der er fri konkurrence om at forhandle deres arbejdsvilkår.
De tidligere konflikter er dog rejst overfor enkeltvirksomheder, ikke overfor en arbejdsgiverorganisation, siger Natalie Videbæk Munkholm, lektor, Phd og ekspert i arbejdsret fra det juridiske institut på Aarhus Universitet til Maritime Danmark.
“Hvis arbejdsretten siger, at konfliktvarslet er lovligt, så afhænger udfaldet af, om Danske Rederier vil bøje sig. I og med at Lederne Søfart har flest medlemmer, så har de et våben, der slår hårdt i en eventuel konflikt,” tilføjer hun.
Jens Marquard Sørensen understreger overfor Maritime Danmark, at Lederne Søfart ikke ønsker en konflikt.
“Normalt, hvis man har en konflikt, er det fordi, man ikke kan blive enige om løn- og arbejdsforhold. Det vi risikerer nu, er en konflikt på grund af en strid om, hvem der skal forhandle overenskomsten. Da vi organiserer mere end 80 pct. af navigatørerne, finder vi det mærkværdigt. Ikke mindst fordi, der står i vores overenskomst indgået med DRO II, at modparten har pligt til at forhandle, men det har Danske Rederier afvist,” siger Jens Marquard Sørensen.