Kollossal LNG-maskine på plads i gigant
Hapag-Lloyd´s enorme 23.660 teu store containerskib, der er under bygning i Sydkorea, har fået sin hovedmaskine installeret. Den 2.246 store LNG-drevne sag fra MAN Energy Solution blev hjulpet på plads af en flydende kran på Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering værftet.
Ifølge Hapag-Lloyd har den LNG-drevne maskine en maks-power på 58.270 kW ved 76,5 omdrejninger i minuttet.
Maskinen af typen MAN-HHI G95ME-C.10.5-GI vil også være i stand til at køre på “grøn LNG”, bekræfter Hapag-Lloyd overfor Offshore Energy.
Containerskibet, der får navnet Hamburg Express, er del af en serie på 12 dual-fuel 23.500+ teu skibe, som rederiet skrev kontrakt på sidst i 2020 og midt i 2021. Den samlede værdi af ordren løber op i omkring 2 mia. dollar - ca. 15 mia. kr.
Mens Maersk satser på nye skibe, der drives af CO2-neutrale brændstoffer som grøn metanol, går Hapag-Lloyd altså med det fossile brændstof LNG.
“Man kan diskutere om LNG var et godt valg og det illustrerer på en måde, hvor markedet er: ingen ved det i virkeligheden. I sidste ende vil der ikke være en one-solution-fits-all. Vi vil formentlig kigge på ammoniak, metanol og på et tidspunkt også brint,” siger Rolf Habben Jansen, CEO i Hapag-Lloyd.
Det første skib skal efter planen leveres den 30. april næste år - det sidste af de 12 ved udgangen af 2024.
Kilde: Offshore Energy