Klimamål kræver mindst 1000 mia. dollar
Det vil kræve investeringer på mindst 1000 mia. dollar, hvis shippingindustrien skal nå IMO´s mål om at halvere udledningen af CO2 i 2050, anslår studier fra miljøkoalition. Det er dog kun en mindre del, der skal investeres i skibe. Langt hovedparten af investeringerne skal foretages på land.
“Vi har brug for at forstå størrelsen af udfordringen for at løse den. Shippingindustriens skift til nul-udledende brændstoffer kalder på betydelige investeringer i infrastruktur. Investeringens størrelse skal ses i sammenhæng med de globale investeringer i energisektoren, der i 2018 udgjorde 1.850 mia. dollar. Det illustrerer, at skibsfartens grønne omstilling er betydelig, men bestemt indenfor rækkevidde, hvis de rigtige tiltag sættes i værk,” udtaler Johannah Christensen, der er direktør og chef for projekter og programmer i Global Maritime Forum, der er partner i Getting to Zero Coalition.
Analysen viser, at der skal investeres mellem 1.000 og 1.400 mia. dollar - eller i gennemsnit 50-70 mia. dollar årligt - i de næste tyve år, hvis udledningen fra skibsfarten skal halveres. Hvis udledningen af CO2 skal fjernes helt i 2050, vil det kræve investeringer på yderligere omkring 400 mia. dollar.
Men investeringerne skal først og fremmest foretages på land. Hele 87 pct. af investeringerne skal gå til landbaseret infrastruktur og produktionsfaciliteter til nye typer brændstoffer samt lagrings- og bunkerfaciliteter. Blot 13 pct. skal gå til skibsrelaterede investeringer i maskiner, tanke om bord til lagring af brændstof og retrofitting.
“En stor del af shippingindustriens overgang til nul-udledning vil ske på land. Det er en systemisk transformation, der rækker ud over, hvad den maritime industri selv kan klare. Vi har behov for at bringe værdikæderne i brændstofforsyningen fra såvel up-stream som down-stream sammen for at muliggøre shippingindustriens skifte til nul-udledende energikilder. Gjort rigtigt, vil det repræsentere en 1000 mia. dollar forretningsmulighed,” siger Lord Adair Turner, der er formand for
Energy Transitions Commission.
Kilde: Global Maritime Forum