Kinesisk nej til skrotning presser redere
De europæiske redere er på vej ind i en alvorlig klemme, efter den kinesiske regering har besluttet, at Kina ikke længere vil påtage sig skrotning af udenlandske skibe. Beslutningen betyder, at de europæiske redere i praksis kan blive afskåret fra at skrotte skibe fra årsskiftet.
Ved årsskiftet ventes den nye Ship Recycling Regulation (SRR) at træde i kraft for alle skibe under EU-flag. SRR indebær, at skibe under EU-flag kun må skrottes på værfter der er godkendt hertil af EU-Kommissionen.
Ingen af de omdiskuterede skrotværfter på Det Indiske Subkontinent, der i dag står for langt hovedparten af skrotningerne, har indtil nu fået EU-kommissionens grønne stempel.
Med Kina ude af billedet fra årsskiftet, står de europæiske redere derfor i praksis uden mulighed for at få skrottet skibe.
EU råder ganske vist selv over et mindre antal godkendte skrotværfter, men kapaciteten på disse er langt fra stor nok til at opfylde behovet.
Flere tyrkiske skrotværfter har søgt om EU-godkendelse, men heller ikke her er der udstedt tilladelser endnu.
60 indiske skrotværfter, og et enkelt i Bangladesh, er i dag godkendt til skrotning ifølge IMO’s Hong Kong International Convention for the Safe and Environmentally Sound Recycling of Ships (HKC). Denne standard lever dog ikke op til de skrappe EU-krav.
Redaktionen