Kinas kystvagt udvider flåden voldsomt
Den 9. juli blev den kinesiske kystvagt officielt etableret med over 16.000 medarbejdere og 11 flådeenheder spredt mellem de nordlige, østlige og sydlige kommandoer. Tidligere online billeder viste et stort fartøj under opførelse med skrog malet i den nyetablerede China Coast Guards (CCG)farver.
Omkring 36 fartøjer, heraf mange over 1.000 DWT, er blevet bestilt og nærmer sig færdiggørelsen. De er betalt af forskellige provinser. Et af skibene beskrives som et stort støttefartøj, der er udstyret med bjærgnings og forureningsbekæmpelses udstyr samt en helikopter.
De nye skibe skal forbedre CCG evne til at øge sikkerheden til søs i Kinas erklærede suveræne vande, samt at øge CCGs styrke i de igangværende territoriale stridigheder. I øjeblikket er den nye kystvagt blevet brugt til næsten udelukkende i at opretholde en konstant tilstedeværelse i de omstridte farvande i det Østkinesiske Hav og Det Sydkinesiske Hav.
Billeder af større 4.000 GT klasse skibe, der kommer fra skibsværfter tyder på, at denne rutine usandsynligt vil ændre sig, ifølge IHS Maritimes Senioranalytiker Gary Li.
"Kinas kystvagt kan kun håndhæve administrative regler uden at have juridisk grundlag til rent faktisk at opbringe skibe eller anholde besætninger. Ej heller har den en klar eftersøgnings- og redningsfunktion, som stadig synes at falde ind under Maritime Safety Administration under Trafikministeriet", fortæller Gary Li.
Kina har en af de største handel flåder i verden. For at sikre søfolkenes sikerhed er en udvikling af en effektiv kystvagt nødvendig. De fleste kystvagtskibe imidlertid er beskæftiget med at deltage i territoriale stridigheder, er det derfor usandsynligt, at de kan bidrage væsentligt til den maritime sikkerhed i nogen tid fremover.
IHS Maritime har allerede identificeret 56 fartøjer, der er blevet overført til Kinas nye Coast Guard bureau. Af disse skibe er 22 kategoriseret som oceangående.
Kilde: maritime-executive.com