Kim Fejfer: Havnene skal konsolideres
På den 18. årlige Global Liner Shipping Conference beskrev Kim Fejfer, adm. direktør for APM Terminals, de udfordringer, som havneoperatører står over for. Der er brug for investeringer for at kunne håndtere de større skibe, og der er brug for konsolidering og rationalisering i branchen.
”Behovet for ændringer er blevet mere udtalt i de sidste to år end i de foregående 20 år. Ændringer i skibsfarten kræver ikke kun investeringer og øget effektivt på det individuelle havneniveau, men sammensætningen af havnekomplekser er nødt til at tilpasse sig til de nuværende handelsstrømme, øgede skibsstørrelser og kravene om lavest mulige omkostninger. Der vil være klare vindere og tabere i de kommende år”, sagde Kim Fejfer blandt andet.
Verdenshandlen er udfordret og vokser 2-3 procent til forskel fra tidligere, inden finanskrisen i 2008, hvor væksten var 10-12 procent. Det tvinger rederierne til at konkurrere på netværkseffektivitet og benytte sig af deres globale alliancer for at opnå lavest mulige omkostninger.
Havneindustrien oplever tre vigtige tendenser. De helt store containerskibe bliver indsat på de større handelsruter, hvilket betyder, at store skibe bliver væltet over på de mindre handelsruter. Det må alle havne kunne håndtere. Konsolideringen blandt rederierne betyder ændringer af havneanløb og frekvensen af dem, og da rederierne samtidig er under et ekstremt pres, kræver de lavere priser og bedre effektivitet fra terminaloperatørerne.
”Vi ser disse tre tendenser i vores drift: Tidligere håndterede vi 13.000 TEU skibe. Nu håndterer vi skibe, der er 50 procent større – og du er nødt til at være parat til at håndtere disse 20.000 TEU skibe i alle dine havne eller se på, at forretningen flytter et andet sted hen. Handlen vil altid finde den mest effektive måde at flyde på. For det andet var lave omkostninger vigtige tidligere. Nu vinder de laveste omkostninger forretningen. Derudover så vi førhen et afgørende behov for både højt tempo og fleksibilitet. Nu er linjeoperatørerne så fokuserede på omkostningerne, at de ønsker konsistens og pålidelighed”, sagde Kim Fejfer.
De større skibe betyder øgede investeringer i havnene. For 10 år siden kunne en stor terminal med 900 meter kaj håndtere tre eller flere skibe samtidigt, men nu hvor skibene er 400 meter lange kan den samme terminal med forstærket kaj, større STS-kraner og større dybde kun håndtere to af de helt store containerskibe samtidigt. Det betyder mindre fleksibilitet. Der er brug for mere plads og større bemanding for at kunne håndtere volumenerne, hvilket betyder større omkostninger for terminaloperatøren.
”I dagens konkurrenceudsatte miljø er vi nødt til at blive mere standardiserede på tværs af vores globale porteføljer og anvende mere teknologi i vores terminalprocesser”, sagde Kim Fejfer blandt andet og tilføjede:
”Hvis havneoperatører skal kunne bidrage til rederiernes effektivitet, må vi gennemtvinge rationalisering, konsolidering og segmentering for at servicere de større skibe og mindre skibe. Der er brug for flere investeringer i havneinfrastruktur”.
Kilde: APM Terminals