Kim Fejfer: Havnene skal konsolideres

På den 18. årlige Global Liner Shipping Conference beskrev Kim Fejfer, adm. direktør for APM Terminals, de udfordringer, som havneoperatører står over for. Der er brug for investeringer for at kunne håndtere de større skibe, og der er brug for konsolidering og rationalisering i branchen.

”Behovet for ændringer er blevet mere udtalt i de sidste to år end i de foregående 20 år. Ændringer i skibsfarten kræver ikke kun investeringer og øget effektivt på det individuelle havneniveau, men sammensætningen af havnekomplekser er nødt til at tilpasse sig til de nuværende handelsstrømme, øgede skibsstørrelser og kravene om lavest mulige omkostninger. Der vil være klare vindere og tabere i de kommende år”, sagde Kim Fejfer blandt andet.

Verdenshandlen er udfordret og vokser 2-3 procent til forskel fra tidligere, inden finanskrisen i 2008, hvor væksten var 10-12 procent. Det tvinger rederierne til at konkurrere på netværkseffektivitet og benytte sig af deres globale alliancer for at opnå lavest mulige omkostninger.

Havneindustrien oplever tre vigtige tendenser. De helt store containerskibe bliver indsat på de større handelsruter, hvilket betyder, at store skibe bliver væltet over på de mindre handelsruter. Det må alle havne kunne håndtere. Konsolideringen blandt rederierne betyder ændringer af havneanløb og frekvensen af dem, og da rederierne samtidig er under et ekstremt pres, kræver de lavere priser og bedre effektivitet fra terminaloperatørerne.

”Vi ser disse tre tendenser i vores drift: Tidligere håndterede vi 13.000 TEU skibe. Nu håndterer vi skibe, der er 50 procent større – og du er nødt til at være parat til at håndtere disse 20.000 TEU skibe i alle dine havne eller se på, at forretningen flytter et andet sted hen. Handlen vil altid finde den mest effektive måde at flyde på. For det andet var lave omkostninger vigtige tidligere. Nu vinder de laveste omkostninger forretningen. Derudover så vi førhen et afgørende behov for både højt tempo og fleksibilitet. Nu er linjeoperatørerne så fokuserede på omkostningerne, at de ønsker konsistens og pålidelighed”, sagde Kim Fejfer.

De større skibe betyder øgede investeringer i havnene. For 10 år siden kunne en stor terminal med 900 meter kaj håndtere tre eller flere skibe samtidigt, men nu hvor skibene er 400 meter lange kan den samme terminal med forstærket kaj, større STS-kraner og større dybde kun håndtere to af de helt store containerskibe samtidigt. Det betyder mindre fleksibilitet. Der er brug for mere plads og større bemanding for at kunne håndtere volumenerne, hvilket betyder større omkostninger for terminaloperatøren.

”I dagens konkurrenceudsatte miljø er vi nødt til at blive mere standardiserede på tværs af vores globale porteføljer og anvende mere teknologi i vores terminalprocesser”, sagde Kim Fejfer blandt andet og tilføjede:

”Hvis havneoperatører skal kunne bidrage til rederiernes effektivitet, må vi gennemtvinge rationalisering, konsolidering og segmentering for at servicere de større skibe og mindre skibe. Der er brug for flere investeringer i havneinfrastruktur”.

Kilde: APM Terminals

Maritimedanmark.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Relateret indhold

08.05.2025Maritimedanmark.dk

Østjysk havn leverer største godsomsætning i årevis

08.05.2025Maritimedanmark.dk

Sociale klausuler skal forhindre nye lønskandaler

05.05.2025Maritimedanmark.dk

Kalundborg Havn siger farvel til ikonisk Fantuzzikran

02.05.2025Maritimedanmark.dk

Port of Aalborg open for business

30.04.2025Blue Atlas Robotics ApS

Sponseret

Ny Sentinus | Nye Funktioner | Enestående Ydeevne

29.04.2025Maritimedanmark.dk

Øget containeromsætning i Aarhus Havn

29.04.2025Maritimedanmark.dk

Dødstal stiger til mindst 70

29.04.2025Maritimedanmark.dk

Grenaa Havn sætter ny omsætningsrekord

Jobmarked

Se alle

Samsø Rederi

Maskinchef til HSC LILLEØRE/Samsø Rederi.

Du er Maskinist med sønæringsbevis som Maskinchef, eller Maskinmester med sønæringsbevis af 1’grad.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

24.05.2025

Marstal Navigationsskole

Maritim underviser til Marstal Navigationsskole

Vil du være med til at uddanne fremtidens besætning i den maritime branche? Brænder du for at deltage i udviklingen af bæredygtighed i skibsfarten i alle dens former? Vil du arbejde med videbegærlige mennesker i et studiemiljø med nærvær og åbenhed?

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

14.05.2025

Småøernes Færgeselskaber

Skipper-/Styrmand. Hundested – Rørvig Færgefart A/S

Hvis du har lyst til at være en del af en hyggelig færgeoverfart i Nordsjælland, er her muligheden. Overfarten betjenes af 2 færger ”Isefjord” og ”Nakkehage”, som er henholdsvis 2 og 3 mands betjente – i spidsperioderne (højtider og ferier), sættes begge færger i drift, i lavsæsonen er der en færge i drift ad gangen.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Furuno Danmark A/S

Teknisk Service & Support Manager

FDK, en førende aktør inden for maritim elektronik, søger en erfaren og dynamisk leder af vores service- og tekniske afdelinger. Med base i Hvidovre vil du få ansvaret for at sikre, at vores serviceafdelinger opfylder virksomhedens målsætninger og værdier relateret til professionel tekniske support til vores kunder.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

29.04.2025

Odense Havn

Sælger

Er du købmand af natur og har en naturlig nysgerrighed for at lære om vores kunders forretninger? Brænder du for løsningssalg og er drevet af at skabe resultater både selvstændigt og i samarbejde med dine kolleger? Så kan du blive en del af Odense Havns kommercielle team, hvor du fra første dag vil kunne mærke vores begejstring for det, vi laver.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Køge Marina

Havneassistent til Køge Marina

Køge Marina søger en dygtig allround håndværker med maritim interesse, som fremover kan være vores nye havneassistent

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

24.05.2025

Hanstholm Havn

Havneassistent til Hanstholm Havn

Da én af vores dygtige medarbejdere har valgt at søge nye udfordringer, er der nu en unik mulighed for at blive en del af et godt team i den maritime afdeling.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

15.05.2025

Teknika

Vil du være med til at uddanne fremtidens ledere på Teknika – Copenhagen College og Technology and Marine Engineering?

Teknika søger en adjunkt eller lektor til undervisning i ledelse. Vær med til at forme fremtidens maskinmestre, der er klædt på til at lede vejen inden for grøn omstilling, bæredygtighed og energioptimering. Vær med til at gøre en forskel – i dag og for fremtiden!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

18.05.2025

Teknika

Vil du være med til at uddanne fremtidens grønne og blå maskinmestre på Teknika – Copenhagen College og Technology and Marine Engineering?

Teknika søger lige nu en adjunkt eller lektor til undervisning i termiske maskiner og anlæg. Vær med til at forme fremtidens maskinmestre, så de er klædt på til at lede vejen inden for grøn omstilling, bæredygtighed og energioptimering. Vær med til at gøre en forskel – i dag og for fremtiden!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

01.06.2025

PURETEQ A/S

Spare Parts Coordinator til PureteQ’s maritime serviceenhed

Vi søger en erfaren og teknisk velfunderet Spare Parts Coordinator til vores After Sales team. Du kommer til at spille en central rolle i at sikre, at vores kunder får de nødvendige og korrekte spare parts leveret – til rette tid, rette sted og som aftalt.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
Free Fall Add-On (afholdes løbende)

The purpose of the course is to give the delegate knowledge to procedures related to launch, navigation and recovery of a freefall lifeboat as described in STCW code Section B-I/14 1.1 and 14 1.2 The Course is a Add-On to Certificate in Survival craft and rescue boats A-VI/2-1

Dato

17.09.2024

Tid

16:00

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark