Kemikaliefri vandbehandling godkendt
Wärtsilä har nu givet den kemikaliefri EnwaMatic Maritime teknologi, der er udviklet af norske Enwa Water Treatment, det blå stempel. Det sker bl.a. efter, at systemet er blevet testet om bord på færgen Color Fantasy i sammenlagt 16.378 motortimer
”Denne godkendelse er en meget vigtig anerkendelse af vores teknologi og vi er nu stolte af også at kunne tilbyde vores velafprøvede EnwaMatic®system til den maritime fremdriftsindustri, siger adm. dir. Bjørn Dørum, Enwa Water Treatment.
Et af de mest kritiske parametre for skibsmotorers effektivitet og levetid er intern korrosion. Dette er grunden til at motorproducenter foreskriver meget klare specifikationer for anvendelse af kølevand.
Når spædevand kommer ind i motorens kølesystem, forårsager det korrosion, kalkudfældning, bakterievækst og biofilm. Det har en betydelig indvirkning på energiforbruget, motorkomponenter og levetidsomkostninger (LCC) i al almindelighed. Der skal kun 2 mm rust på motorkomponenternes overflade til at reducere varmeoverførslen med 5 %.
Kalkudfældning har om noget en endnu større effekt på overførselseffektiviteten, idet et lag på bare 0,5 mm kalk forårsager helt op til 4 % i energitab.
Inden man installerer et vandbehandlingsanlæg, er der nogle hensyn, der skal tages i betragtning.
Det er anlæggets levetidsomkostninger, hvor nemt det kan installeres og hvor let det er at håndtere i hverdagen og sidst men ikke mindst, om det udgør nogen fare over for medarbejdere og miljøet.
En stor bekymring og omkostning for skibsredere er tømning af køle- eller HVAC-systemet, da indholdet skal behandles som kemisk affald, idet vandet ofte er fyldt med kemikalier for at undgå korrosion, kalkudfældning og bakterier.
Traditionelt har man, inden for skibstrafikken, tilført forskellige former for kemikalier til motorkølevand for at stabilisere vandkvaliteten og undgå korrosionsskader inde i motoren. Ved anvendelse af kemikalier skal doseringen nøje overvåges og kontrolleres, da det ellers kan gøre mere skade end gavn og forårsage grubekorrosioner og fremskynde korrosionsskader. ’ Man kan installere et kemikaliefrit system bygget på EnwaMatic Maritime-teknologien, som er en modsætning til anvendelse af kemikalier. EnwaMatic Maritime behandler vandet i et lukket kredsløb ved at filtrere vandet gennem en filtermasse, der skaber en karbonatbalance og fjerner oxygen i vandkredsløbet. EnwaMatic-systemet er fuldt automatisk og beskytter motor og HVAC-anlægget.
Ifølge virksomheden er EnwaMaticMaritime-systemet det eneste patenterede vandbehandlingssystem til vandbaserede køle- og varmeanlæg. Systemet sørger for en effektiv luft- og slam udskillelse ud fra miljømæssige betingelser. Det skaber forandringer i væsentlige vandparametre så som pH, alkalitet og hårdhed for at opnå en korrosionsbeskyttelse, kontrol af bakterievækst og biofilm.
Før den nylige godkendelse af EnwaMatic® Maritime vandbehandlingssystem blev givet, har der forud været en prøveperiode på flere år med en endelig testkørsel på 16.378 motortimer. Til dette formål blev der installeret et EnwaMatic-anlæg ombord på Color Fantasy, der besejler ruten mellem Oslo og Kiel.
Som et resultat af den intense testperiode, har Color Line besluttet at skifte til EnwaMatic®Maritime systemet på hele deres flåde på alle lukkede vandkredsløb til motorkølevand og HVAC systemer.
EnwaMatic® Maritime forhandles gennem Enwa Water Treatments afdeling i Danmark, Enwa Bin-X i Nivå.
Kilde: EnwaMatic Maritime