Katastrofal konstruktionsfejl årsag til forlis

Det har taget 750 dage, men i påsken kom den længere ventede rapport om årsagen til den ombyggede VLOC Stella Daisy´s forlis i Sydatlanten den 31. marts 2017, der kostede 22 af de 24 besætningsmedlemmer livet.

Stella Daisy knækkede over og gik ned i Sydatlanten for godt to år siden..

Rapporten, der er udarbejdet af Marshall Øerne, der var flagstat for skibet, peger på, at det højst sandsynligt var “strukturelle svagheder i skibets skrog”, der var årsag til forliset, hvor blot to besætningsmedlemmer overlevede.

Stella Daisy var oprindelig konstrueret som et enkelt-skroget VLCC, men blev som en lang række andre tilsvarende skibe ombygget til transport af jernmalm i 0-erne. Der sejler fortsat mere end 50 af den type ombyggede skibe og det er en af årsagerne til, at industrien har set frem til rapporten om årsagen til forliset.

Rapporten peger på, at de strukturelle fejl formentlig skyldes kombination af en række faktorer. “Styrken i skibets opbygning er blevet kompromitteret over tid på grund af materiale træthed, korrosion, uidentificerede strukturelle defekter, mange losninger og de kræfter, der påvirkede skibet i den hårde sø, inden det gik ned,” hedder det blandet andet.

Marshall Øernes rapport indeholder også en kritik af Korean Register, de var skibets klasseselskab, for ikke at have gået grundigt nok til værks i undersøgelserne af skibets kontruktion. Stella Daisy blev bygget i 1993 og var således allerede et gammelt skib, da det blev konverteret til en VLOC i 2008.

Her kritiseres HR for ved deres godkendelse af ombygningen ikke at have taget hensyn til, at skibet oprindelig var bygget i 1993 og således set bort fra, at dele af skroget kunne være udsat for metaltræthed.

Det Polaris-ejede malmtransportskib var på vej fra Brasilien til Kina med en last af jernmalm, da der ifølge de to overlevende opstod revner i skroget, så skibet hurtigt indtog vand, fik slagside og sank.

Skibet blev lokaliseret i februar i år efter en ti dage lang eftersøgning. Det lå på 3.461 meteres dybde ca. 1.800 sømil stik vest for Cape Town i Sydafrika.

Kilde: TradeWinds.

Relateret indhold

02.05.2024Maritimedanmark.dk

Aabenraa Havn sætter ny rekord

02.05.2024Maritimedanmark.dk

Ørsted overskud på 2,6 milliarder kroner

01.05.2024Maritimedanmark.dk

Brand i skrotskib er nu slukket

30.04.2024Maritimedanmark.dk

Skyggeflåde tankskib ramt af missil

30.04.2024Maritimedanmark.dk

Molslinjen har solgt sin ældste hurtigfærge

29.04.2024Maritimedanmark.dk

Iran vil løslade tilbageholdt besætning

29.04.2024Maritimedanmark.dk

Fragtskib på grund ved Nyborg

28.04.2024Maritimedanmark.dk

Søværnets nye drone kan lette og lande lodret

Jobmarked

Se alle

Marstal Navigationsskole

2 undervisere til Marstal Navigationsskole

Vil du uddanne fremtidens danske søfolk? Vil du sætte mere gang i udviklingen af bæredygtig skibsfart? Her er din enestående chance for at arbejde med videbegærlige mennesker OG blive en del af fremtiden!

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

25.05.2024

ÆrøXpressen

Skibsfører søges

ÆrøXpressen søger en skibsfører til ruten mellem Marstal og Rudkøbing til ansættelse snarest muligt.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

SIMAC

Undervisere

Vil du være med til at forme fremtidens grønne ledere?

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

16.05.2024

DanPilot

Lods og lodsaspiranter søges til DanPilot

Har du minimum to års effektiv sejltid som overstyrmand eller kaptajn, og har du ambition om at specialisere dig som Lods? Så er det måske dig vi står og mangler.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

30.12.2024

Aalborg Kommune

Aalborg Kommune søger skibsfører til Færger

Aalborg Kommune søger en skibsfører til varetagelse af sejlads ved overfarterne Hals-Egense og Aalborg-Egholm. Færgedrift er en del af infrastrukturen i Aalborg Kommune og formålet med den er at sørge for forbindelse for biler, passagerer og gods på de to overfarter. I det daglige løses opgaverne på færgerne af personalet i samarbejde med overfartslederen.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

24.05.2024

Thyborøn-Agger Færgefart

Navigatør søges til fast stilling

Thyborøn-Agger Færgefart søger navigatør med tiltrædelse snarest muligt.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

30.05.2024

MARPRO Search & Selection

Customer Success Manager

In this job, you would be joining a rapidly growing software company delivering vessel performance monitoring and route optimization services to the International tramp shipping industry.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

MARPRO Search & Selection

Payroll Controller

Are you ready to take on the responsibility as part of our Marine Payroll team for a diverse fleet and various nationalities? Together we are ensuring accurate marine payroll and compliance with regulations, barging agreements, and processes. You will be a key figure for the seafarers and their payroll, working closely with your colleagues in the Marine Payroll team and the crewing department to deliver seamless payroll processing.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Aarhus Maskinmesterskole

Aarhus Maskinmesterskole søger engagerede undervisere med tekniske og maritime kompetencer

Aarhus Maskinmesterskole er en maritim videregående uddannelsesinstitution, der uddanner professionsbachelorer (maskinmestre) og produktions- og automationsteknologer til fremtidens tekniske ledere.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

12.05.2024

MARPRO Search & Selection

Hydrographic Surveyor

Are you an experience Hydrographic Surveyor looking for an exciting opportunity to contribute to a dynamic and expanding department?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle