Katalysator fjerner sod og partikler
Haldor Topsøe har lanceret ECO-Jet, som er en katalysatorproces, der kan nedbringe udledningen af sod og partikler med helt op til 95 procent fra skibe, der sejler på heavy fuel oil. Katalysatoren kan desuden kombineres med en scrubber, så også svovl fjernes. Nu er ECO-Jet indstillet til Ingeniørens produktpris 2014.
”Vi har skabt den første brugbare katalytiske proces til at fjerne partikler udledt af blandt andet store krydstogtskibe. Indtil nu har skibe på bunkerolie nemlig ikke kunnet begrænse udledningen af de skadelige partikler nævneværdigt. Det kan de nu”, siger Keld Johansen, seniorforsker hos Haldor Topsøe.
Katalysatoren er baseret på grundstoffet vanadium, der er integreret i et siliciumkarbid partikelfilter. Alternativt kunne skibene sejle på marine miljødiesel, hvis svovlindhold ligger på 0,1 procent i stedet for de 3,5 procent i heavy fuel oil. Men det er meget dyrt.
”Skibsindustrien har i mange år nu diskuteret miljødiesel. Problemet er bare stadig, at kapaciteten på raffinaderierne rundt om i verden er for lille til at kunne erstatte bunkerolie. Derfor er man nødt til at behandle bunkerolien på anden vis. Og det sker nu med den her katalysatorproces”, siger Keld Johansen.
Blandt Haldor Topsøes mange forskningsprojekter kan også nævnes, at Haldor Topsøe i samarbejde med Alfa Laval har udviklet SCR-anlæg, der kan rense udstødningsrøg for NOx.
Kilde: ing.dk