Kamp om at sejle på Bøjden-Fynshav
Danske Færger får kamp til stregen, når Trafikstyrelsen beslutter, hvem der fra 1. maj 2013 skal sejle på overfarten mellem Bøjden og Fynshav. Hele fem rederier, også udenlandske, er blevet godkendt som bydere på overfarten.
”Med fem prækvalificerede selskaber, herunder også internationale selskaber, forventer vi en god konkurrence og flere forskellige bud på, hvordan opgaven kan løses til gavn for kunderne”, siger kontorchef i Trafikstyrelsen Nicolai Bundgaard.
De fem selskaber der nu har mulighed for at byde på ruten er:
• Danske Færger A/S • Fjord1 Fylkesbaatane AS • Mols-Linien A/S • Rømø Sylt Linie GmbH & Co. KG • Sea Consult ApS
Sammen med beskeden om prækvalifikation har selskaberne modtaget udbudsmaterialet, som fastlægger vilkårene for færgebetjening af ruten, herunder bl.a. krav til kapacitet, sejlplan og maksimumtakster.
Udbudsmaterialet lægger op til, at der fra maj 2013 skal være flere dage med plads til flere rejsende på overfarten, ligesom Trafikstyrelsen ved tildeling af kontrakten vil vægte (positivt), at der tilbydes mange afgange. Kontrakten er udformet som en nettokontrakt, hvor billetindtægterne tilfalder operatøren.
Udbuddet gennemføres som udbud efter forhandling, og byderne har frem til 5. september 2011 til at aflevere første forhandlingstilbud. Herefter følger en forhandlingsperiode i september og oktober. Forventningen er, at der kan indgås endelig kontrakt i slutningen af 2011 med driftsstart 1. maj 2013.
I 2010 blev der fragtet 338.085 passagerer og 127.549 personbiler på ruten.
Kilde: Trafikstyrelsen