Kamp mod korruption i shippingkontrakter
Hvem har ansvaret, når et rederi udsættes for krav om bestikkelse? Ny anti-korruptionsklausul i Bimcos standardkontrakter sikrer, at rederier og lastejere arbejder sammen om at håndtere korruption i for eksempel havne og ved maritime anlæg.
”Det er en milepæl, at anti-korruptionsklausulen nu er blevet vedtaget. Sammen med andre rederier har Clipper gennem flere år deltaget i arbejdet med at få klausulen udarbejdet og vedtaget i Bimco. Hvis man benytter den nye klausul sikrer man, at det er et fælles anliggende for lastejerne og rederierne at bekæmpe krav om smørepenge og korruption”, siger Thomas Martinussen, Vice President, Head of Legal hos Clipper.
Den nye anti-korruptionsklausul i standardkontrakterne sikrer, at rederierne orienterer lastejerne hver gang, et skib udsættes for forsøg på afpresning eller korruption. På den måde kan rederi og lastejer arbejde sammen om at løse problemet.
Brugen af klausulen er helt frivillig og kan bruges overalt i verden, fordi den anvender de anti-korruptionslove, som gælder på det sted, hvor skibet befinder sig.
”Danmarks Rederiforening er særdeles tilfreds med den nye klausul fra Bimco. Vi er stærkt engagerede i arbejdet med anti-korruption, ikke mindst via det internationale Maritime Anti-Corruption Network, MACN, hvor Rederiforeningen og en række danske rederier er medlemmer. Klausulen kan udgøre et godt værktøj for rederierne til at modstå krav om bestikkelse uden, at det indebærer høje omkostninger”, siger Jesper Stubkjær, chefkonsulent i Danmarks Rederiforening.
En væsentlig mekanisme i Bimcos anti-korruptionsklausul er, at rederiet modtager betaling fra lastejeren, selvom skibet forsinkes på grund af et nej til at betale bestikkelse. Bimcos anti-korruptionsklausul er resultatet af et samarbejde mellem rederier og lastejere, og forhåbningen er derfor, at begge parter vil bruge klausulen fremadrettet.
Bimco er verdens største international shipping-organisation og har 2.200 medlemmer i cirka 130 lande.
Kilde: Danmarks Rederiforening