IRON Pump leverer pumper til verdens største krydstogtskib

Verdens største krydstogtskib, Icon of the Seas, der er udstyret med danskproducerede pumper, vendte i sidste uge tilbage til det finske Meyer Turku værft, efter en vellykket prøvesejlads.

Icon of the Seas. Foto: Royal Caribbean International

Den danske pumpeproducent IRON Pump, med hovedsæde i Søborg, er specialister i at levere pumper tilpasset kundens specifikke behov, leveret til tiden og med høj service.

”Vi arbejder ikke med hyldevarer, men finder i dialog med kunden ud af, hvad det er vi skal leve op til - og ud fra det bliver pumpen så endeligt specificeret. Det er det vi kan her”, siger Robert Jensen, salgsingeniør hos IRON Pump, til Maritime Danmark.

Og ingen tvivl om, at de kan det der i Søborg, hvor fabrikken gennem årene bl.a. har leveret håndbyggede pumper til mere end 80 krydstogtskibe. Krydstogtskibe bygget på de helt store værfter, som italienske Fincantieri og tyske Meyer Group.

Håndbygning af pumper. Foto: Iron Pump

”Vi arbejder ikke med hyldevarer, men finder i dialog med kunden ud af, hvad det er vi skal leve op til - og ud fra det bliver pumpen så endeligt specificeret. Det er det vi kan her”.

Robert Jensen, salgsingeniør hos IRON Pump

Icon I er det første i en serie på tre søsterskibe, bygget af Meyer Turku til Royal Caribbean International - rederiets første LNG-drevne krydstogtskibe. Icon I ventes leveret til rederiet i slutningen af i år, hvorefter de to søsterskibe ventes at følge efter i 2024 og 2025.

”Vi leverede pumperne til Icon I i 2020, og har lige leveret de sidste pumper - det var 3 brandpumper og en trykholdepumpe til brandsystemet - til det næste krydstogtskib i serien”, siger Robert Jensen.

Sammenlagt har IRON Pump leveret 98 pumper til det andet krydstogtskib i serien, og forventer at levere et tilsvarende antal til det tredje og sidste skib i serien. De første pumper til det tredje krydstogtskib leveres til oktober i år.

Foto: Iron Pump

Icon of the Seas, det sidste og største i serien, har en længde på 365 meter, en bredde på knap 50 meter, og en tonnage på godt 250.000 GT. Det giver plads til 5.610 passagerer og 2.350 besætningsmedlemmer - fordelt over 20 dæk.

Egentlig har skibet kapacitet til 7.600 passagerer, men da det har fokus på børnefamilier, har man valgt et layout der er tilpasset netop dette segment. Det giver sig bl.a. udtryk i verdens største vandland til søs.

Seks Wärtsiläs LNG-motorer, med en samlet ydelse på 67.500 KW, klarer fremdriften.

Robert Jensen, salgsingeniør hos IRON Pump.. Foto: Iron Pump

”Vores fokus er på kunderne. Vi sætter en ære i at svare hurtigt, konstruktivt og professionelt på alle henvendelser. I forbindelse med projektafklaringer sker der hyppigt ændringer i krav til pumpernes driftsparameter. Det kræver, at vi er til rådighed og kan svare hurtigt for ikke at sinke skibsingeniørerne i deres arbejde”.

Icon of the Seas ventes at stævne ud på sit første krydstogt i januar 2024. Skibet får Miami som hjemhavn, og vil herudfra sejle krydstogter året rundt til det østlige og vestlige Caribien.

Aalborg Kongres & Kultur Center

Sponseret

Aalborg bliver verdens fiskerihovedstad i oktober

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

12.09.2025Aalborg Kongres & Kultur Center

Sponseret

Aalborg bliver verdens fiskerihovedstad i oktober

11.09.2025Maritimedanmark.dk

Cosco planlægger kæmpe nybygningsordre

11.09.2025Maritimedanmark.dk

US Coast Guard køber ind hos dansk forsvarsvirksomhed

09.09.2025Maritimedanmark.dk

DESMI er først med brændstofpumpe til alle alternative brændstoffer

08.09.2025Maritimedanmark.dk

Knud E. Hansen bag nyt grønt RoRo-koncept

05.09.2025Maritimedanmark.dk

Kongsberg udvider på Aalborg havn

01.09.2025ME Production

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

25.08.2025Maritimedanmark.dk

Færøerne: Endnu en russisk trawler repareres

Jobmarked

Se alle

Maersk Offshore Wind A/S

Marine Technician / Mechanic

Maersk Offshore Wind is hiring Offshore crew for our Wind Turbine Installation Vessel currently under Construction at Seatrium Shipyard in Singapore. The new build is expected to be delivered in Q4 2025.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

16.10.2025

Skagen Havn

Skagen Havn søger havneassistent

En af vores medarbejdere har valgt at søge nye udfordringer uden for Skagen Havn, og derfor søger vi en ny kollega til en fast stilling som havneassistent.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

22.09.2025

Søfartsstyrelsen

Skibsinspektører til Søfartsstyrelsen

Har du lyst til at arbejde i tæt samarbejde med det maritime erhverv? Vil du være med til at sørge for, at syn af skibe handler om sikkerhed og god service? Vil du være med til at skabe vækst? Så er du måske en af Søfartsstyrelsens nye skibsinspektører.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

27.09.2025

Northern Survey ApS

Crew Manager Northern Survey

We are pleased to offer the possibility to become our new colleague in our management team!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Slagelse kommune

Fast Skipper/styrmandsafløser til Agersøfærgen - genopslag

Slagelse Kommune søger fast skipper/styrmandsafløser til Agersø- Omø færgerne. Du vil træde ind og blive del af et erfarent team tilknyttet Agersø færgen, hvor du vil indgå på fuld tid i en tørnliste med skiftende vagter/rul (der er mulighed for overnatning).

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

REDERIET M.H. SIMONSEN ApS

Nautical officers, Deck and Engine officers

We are looking for Nautical officers, Deck and Engine officers, to join our vessel trading in EU trade and Greenland coastal trade, as soon as possible.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle