IRON Pump leverer pumper til verdens største krydstogtskib

Verdens største krydstogtskib, Icon of the Seas, der er udstyret med danskproducerede pumper, vendte i sidste uge tilbage til det finske Meyer Turku værft, efter en vellykket prøvesejlads.

Icon of the Seas. Foto: Royal Caribbean International

Den danske pumpeproducent IRON Pump, med hovedsæde i Søborg, er specialister i at levere pumper tilpasset kundens specifikke behov, leveret til tiden og med høj service.

”Vi arbejder ikke med hyldevarer, men finder i dialog med kunden ud af, hvad det er vi skal leve op til - og ud fra det bliver pumpen så endeligt specificeret. Det er det vi kan her”, siger Robert Jensen, salgsingeniør hos IRON Pump, til Maritime Danmark.

Og ingen tvivl om, at de kan det der i Søborg, hvor fabrikken gennem årene bl.a. har leveret håndbyggede pumper til mere end 80 krydstogtskibe. Krydstogtskibe bygget på de helt store værfter, som italienske Fincantieri og tyske Meyer Group.

Håndbygning af pumper. Foto: Iron Pump

”Vi arbejder ikke med hyldevarer, men finder i dialog med kunden ud af, hvad det er vi skal leve op til - og ud fra det bliver pumpen så endeligt specificeret. Det er det vi kan her”.

Robert Jensen, salgsingeniør hos IRON Pump

Icon I er det første i en serie på tre søsterskibe, bygget af Meyer Turku til Royal Caribbean International - rederiets første LNG-drevne krydstogtskibe. Icon I ventes leveret til rederiet i slutningen af i år, hvorefter de to søsterskibe ventes at følge efter i 2024 og 2025.

”Vi leverede pumperne til Icon I i 2020, og har lige leveret de sidste pumper - det var 3 brandpumper og en trykholdepumpe til brandsystemet - til det næste krydstogtskib i serien”, siger Robert Jensen.

Sammenlagt har IRON Pump leveret 98 pumper til det andet krydstogtskib i serien, og forventer at levere et tilsvarende antal til det tredje og sidste skib i serien. De første pumper til det tredje krydstogtskib leveres til oktober i år.

Foto: Iron Pump

Icon of the Seas, det sidste og største i serien, har en længde på 365 meter, en bredde på knap 50 meter, og en tonnage på godt 250.000 GT. Det giver plads til 5.610 passagerer og 2.350 besætningsmedlemmer - fordelt over 20 dæk.

Egentlig har skibet kapacitet til 7.600 passagerer, men da det har fokus på børnefamilier, har man valgt et layout der er tilpasset netop dette segment. Det giver sig bl.a. udtryk i verdens største vandland til søs.

Seks Wärtsiläs LNG-motorer, med en samlet ydelse på 67.500 KW, klarer fremdriften.

Robert Jensen, salgsingeniør hos IRON Pump.. Foto: Iron Pump

”Vores fokus er på kunderne. Vi sætter en ære i at svare hurtigt, konstruktivt og professionelt på alle henvendelser. I forbindelse med projektafklaringer sker der hyppigt ændringer i krav til pumpernes driftsparameter. Det kræver, at vi er til rådighed og kan svare hurtigt for ikke at sinke skibsingeniørerne i deres arbejde”.

Icon of the Seas ventes at stævne ud på sit første krydstogt i januar 2024. Skibet får Miami som hjemhavn, og vil herudfra sejle krydstogter året rundt til det østlige og vestlige Caribien.

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

21.03.2025Maritimedanmark.dk

Den Danske Maritime Fond klar med millioner

20.03.2025Maritimedanmark.dk

Kritik af plan for bygning af nye flådeskibe

19.03.2025Maritimedanmark.dk

Vil bygge arktiske patruljeskibe og nye fregatter i Esbjerg

14.03.2025Maritimedanmark.dk

Semco Maritime sail-away i Vietnam

14.03.2025Maritimedanmark.dk

Vikings omsætning passerer 4 mia. kroner

12.03.2025Maritimedanmark.dk

Tuco Marine vinder frem i Afrika

10.03.2025Maritimedanmark.dk

Øresundsfærge skal konverteres af Kongsberg

07.03.2025Maritimedanmark.dk

A.P. Møller Capital køber sig ind i filippinsk logistikselskab

Jobmarked

Se alle

Skoleskibet Danmark

Teknisk Inspektør til Skoleskibet DANMARK

MARTEC søger teknisk inspektør til rederiet for Skoleskibet DANMARK MARTEC er i rivende udvikling og det Blå Danmark efterspørger endnu flere dygtige unge med en maritim uddannelse. Skoleskibet DANMARK sejler tre togter om året. Dertil kommer planlagte årlige vedligeholdelsesprojekter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

07.04.2025

ROYAL ARCTIC LINE

Royal Arctic Line søger netop nu kandidater til enkelte ledige stillinger som navigatører.

Den samlet flåde består af 10 containerskibe samt ét passagerskib, der alle opererer i Arktiske farvande.

Område

Grønland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ROYAL ARCTIC LINE

Royal Arctic Line søger netop nu kandidater til enkelte ledige stillinger som 1. maskinmestre.

Den samlet flåde består af 10 containerskibe samt ét passagerskib, der alle opererer i Arktiske farvande.

Område

Grønland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Samsø Rederi

Samsø Rederi søger skibsassistenter

Vi søger 1 befaren skibsassistent med C-E kørekort, til at sejle Prinsesse Isabella i Samsø Rederi, fast på fuldtid, med tiltrædelse hurtigst muligt. Herudover søger vi 2 ubefarne skibsassistenter til at dække sommerperioden, med tiltrædelse i løbet af foråret. Skriv hvilken stilling du søger.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

21.03.2025

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
General Law for the Prevention and Integral Management of Waste (LGPGIR) (E-learning course)

Identify the types of waste generated from industrial and production processes. Identify the purpose of waste management plans. Recognize what constitutes the hierarchical regulatory framework for managing hazardous materials and waste. List the main objectives of the General Law for the Prevention and Integral Management of Waste (LGPGIR). Recognize the primary purpose of the International Convention for the Prevention of Pollution from Ships (MARPOL).

Dato

01.04.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Human Factors (E-learning course)

To provide an overview of human factors in the workplace and the impact these factors can have on the day-to-day situations that occur.

Dato

01.04.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Drug and Alcohol Awareness - OSHA Standards (E-learning course)

The aim of this course is to inform you about the hazards and consequences of drug and alcohol abuse. You will be able to identify different types of addictive substances and the importance of a drug and alcohol policy. You will also be able to describe the purpose of an Employee Assistance Program and how to respond to inappropriate usage.

Dato

01.04.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Equality and Diversity (E-learning course)

This course provides an overview of the policies and practices that can help to ensure equality and diversity in the workplace. The course also provides knowledge and understanding on the legislation that underpins good practice, and the role that you play to promote fairness and compliance.

Dato

01.04.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
First Aid & Bloodborne Pathogens Awareness (Adaptive) - OSHA Standards (E-learning course)

The aim of this course is to teach you about first aid and bloodborne pathogens, including how they can be controlled, and you will learn to identify who is at risk, and how exposure and transmission occur.

Dato

01.04.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
First Line Leadership and Management (E-learning course)

The aim of this course is to provide you with an insight into the different styles of leadership and management. You will gain an understanding of some of the core elements of first line management, which can enable you to lead and manage a team effectively.

Dato

01.04.2025

Sted

Digital course