Internetforbindelse er afgørende for livet til søs
En ny global undersøgelse fra Inmarsat blandt knap 400 søfolk viser, at internet ombord er gået fra at være et personalegode til at være en grundlæggende del af hverdagen til søs. Mange beskriver endda deres skib som et “flydende hjem”.
Foto: Immarsat
Søfolk bruger i gennemsnit 8 pct. af deres årsløn på forbindelse – halvt hjemme, halvt ombord. Videoopkald, tale og beskeder til familie er klart den vigtigste aktivitet, og langt de fleste oplever en markant positiv effekt på deres mentale trivsel, især under lange rejser. Men samtidig fortæller over 80 pct., at de ofte overskrider deres datagrænser, og mange er utilfredse med både kvalitet og pris, fremgår det ifølge Splash af undersøgelsen.
Sikkerhed er også en voksende bekymring: 83 pct. frygter for datasikkerheden ombord, og hver niende har oplevet hacking eller datatab.
Med de nye opdateringer af MLC (der er søfartens globale “arbejdsmiljølov") i 2025 bliver digital adgang en reguleret rettighed. Branchen kalder nu på faste, globale standarder for minimumsbåndbredde, dækning og prisgennemsigtighed. Flere aktører – fra RINA til store shipmanagers – mener, at internet bør sidestilles med andre centrale velfærdsstandarder i ISM-systemet.
Men den digitale udvikling har også en bagside. Flere peger på risikoen for øget isolation, når søfolk trækker sig tilbage til deres kabiner med personlige enheder. Derfor efterlyses balance mellem digital kontakt til hjemmet og socialt liv ombord.
Teknologien løber dog foran reguleringen. Nye satellitbaserede løsninger – som kommende telefoner med indbygget satellitforbindelse – vil snart gøre konstant forbindelse til normen. Det vil få direkte betydning for rekruttering og fastholdelse: yngre søfolk spørger allerede oftere til wifi end til løn.
-emte
