Ingen konklusion i Maersk Honam-rapport
En 98-sider lang rapport fra havarikommissionen i Singapore om branden på Maersk Honam i 2018, giver ingen entydig årsag til ulykken, der kostede fem livet og er en af de værste ulykker i Maersk´s historie.
Maersk Honam brød i brand den 6. marts 2018, da det var på vej i Det Arabiske Hav mod Suez Kanalen med 7.860 containere om bord, og den spredte sig hurtigt og brændte ukontrollabelt i flere uger.
Undersøgelsen peger på, at den mest sandsynlige kilde til branden skal findes i en gruppe af 54 containere med farligt gods, der var anbragt i lastrum 3 forrest i skibet.
Her peger eksperterne på, at årsagen til branden “højst sandsynligt” kan stamme fra en nedbrydning af farligt gods, der har genereret intens varme, der har fået branden til hurtigt at udvikle sig ukontrollabelt. Men det kan ikke entydigt fastslås.
Rapporten indeholder ni anbefalinger, der kan forbedre sikkerheden, heraf fem til Maersk og fire til flagstaten.
“Vi har allerede implementeret rapportens sikkerhedsanbefalinger på tværs af vores flåde i løbet af de sidste to år og vi vil studere rapporten yderligere for at forstå, hvordan vi bedst kan gøre brug af anbefalingerne i fremtiden,” siger Aslak Ross, der er chef for maritime standarder i Maersk.
Palle Laursen, der er teknisk direktør i A.P. Møller - Maersk udtrykker håb om, at hele industrien på baggrund af den frygtelige ulykke, der kostede fem besætningsmedlemmer livet, nu vil indtage en “mere holistisk tilgang på tværs af branchen”, hvor man adresserer bekymringerne omkring farligt gods i containere i hele forsyningskæden.
Maersk Honam gennemgik efter branden en omfattende reparation og søsat igen i 2019 under navnet Maersk Halifax.
Læs hele rapporten fra havarikommissionen i Singapore HER.
Kilde: gCaptain