Indiske skrotværfter får miljø-ultimatum
De omstridte og forurenende værfter på Alang i Indien får nu et ultimatum fra myndigheder: Senest i juli næste år skal alle skrotværfterne have installeret beton-bunde, således at forurening fra ophugningen ikke kan sive ned i undergrunden. Sker det ikke, vil værfterne få forbud mod at ophugge skibe.
Initiativet fra de indiske myndigheder er et led i bestræbelserne på at bringe skrotværfterne op til den miljømæssige standard, der sættes i den såkaldte Hong Kong konvention for sikker og miljømæssig sund skrotning af skibe.
Foreløbig har omkring tolv af de indiske ophugningsværfter allerede installeret et beton-gulv for at leve op til kravene i Hong Kong Konventionen, men hovedparten af værfterne er endnu ikke gået i gang.
Parallelt med kravene til skrotværfterne arbejder den indiske regering
på at inkorporere Hong Kong konventionen i den nationale lovgivning og dermed kan der være udsigt til, at konventionen vil træde i kraft globalt inden for de kommende år.
Tyrkiet har allerede ratificeret konventionen og hvis Kina og Indien som forventet følger efter, vil en tilstrækkelig andel af verdens ophugnings-kapacitet opholde konventionen, der dermed kan få international retskraft.
Dette vil give Indien en stor fordel på ophugningsmarkedet i forhold til konkurrenterne i Pakistan og Bangladesh, der fortsat ikke har gjort de store fremskridt på miljøområdet.
Installationen af beton-gulve på ophugningsværfterne er dog ifølge NGO-organisationen Shipbreaking Platform ikke nok til at beskytte undergrunden tiltrækkeligt. EU Kommissionens standarder for ophugning af EU-flagede skibe er også upræcise i forhold til, om et beton-gulv er
tilstrækkelig i forhold til at beskytte mod nedsivning på strand-værfterne.
Kilde: TradeWinds