IMO vedtager klimaaftale - med plads til forbedringer

Et flertal af IMO´s medlemslande - inkl. Kina - har stemt for en klimaaftale om regulering af den internationale skibsfart. Et skridt i den rigtige retning, men langt fra nok, mener såvel Danske Maritime som Danske Rederier.

Der blev forhandlet til langt ud på natten torsdag, inden et flertal af IMO´s medlemslande blev enige om en klimaaftale for skibsfarten.. Foto: IMO

Aftalen skal bl.a sikre, at skibsfartens udledninger af CO2 reduceres og at prisforskellen mellem fossile og grønne brændstoffer mindskes.

”Aftalen om kli­ma­re­gu­le­ring i IMO er historisk. Det er faktisk den første globale klimaaftale med bindende mål. Det er vi den eneste industri, der har. Den sætter krav til, hvordan skibsfarten skal omstille sig, og det gør vejen hen til målet om kli­ma­neut­ra­li­tet i 2050 nemmere at følge,” siger Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier.

Saudiarabien kæmpede mod aftalen til det sidste og Trumps trak forledens USA helt ud af forhandlingerne. Men det lykkedes efter lange forhandlinger at finde et kompromis, der kunne samle et flertal.

"Vi kunne have ønsket os noget mere ambitiøst. Det står helt klart. Men jeg synes, det er en stor sejr, at der er landet en aftale, der trækker i den rigtige retning. Ikke mindst på det geopolitisk bagtæppe, vi har lige nu,” siger Anne H. Steffensen.

I Danske Maritime kalder adm. direktør, Jenny N. Braat, aftalen for “et skridt i den rigtige retning”, men ikke så ambitiøs, som brancheforeningen gerne så.

“Selv om langt fra alle ønsker kom med, så er det et vigtigt skridt, at IMO nu har vedtaget en global klimaaftale for skibsfarten efter et langt og sejt træk," siger Jenny N. Braat.

Hun peger på tre mangler i aftalen, som Danske Maritime savner.

  • Bindende regulering: De konkrete juridiske ændringer til MARPOL-konventionen forventes først vedtaget i oktober 2025 og at træde i kraft i 2027.
  • Specifikke krav til grønne brændstoffer: Der er ikke fastsat bindende krav til andelen af grønne brændstoffer.
  • Implementeringsplan: En detaljeret plan for, hvordan medlemslandene skal implementere og håndhæve de nye regler, mangler stadig.

Såvel Danske Rederier som Danske Maritime peger således på, at der er meget arbejde, der skal gøres, inden aftalen skal endelig vedtages i oktober

Således er der endnu ikke enighed om den præcise udformning og implementering af en global CO₂-afgift, men et forslag er en afgift på 80-100 dollar pr. ton CO2.

Også erhvervsminister Morten Bødskov (S) havde håbet på en mere ambitiøs aftale, men kalder aftalen et vigtigt skridt. 

”I en usikker tid med storm på de syv verdenshave er aftalen et vigtigt skridt for en grønnere fremtid og godt nyt for danske maritime virksomheder. Det har ikke været let, og ikke alle er med ombord endnu. Men Danmark har arbejdet benhårdt. Selvom vi havde håbet på et endnu mere ambitiøst resultat, er der tale om en historisk aftale, som er et første skridt mod klimaneutral skibsfart i 2050," siger han.

-emte

Maritimedanmark.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Relateret indhold

14.06.2025Maritimedanmark.dk

Faldende passagertal på sydfynske færger

14.06.2025Maritimedanmark.dk

Frygt for lukning af Hormuz-strædet

13.06.2025Maritimedanmark.dk

Ærøfærgerne er løbet ind i ledelsesproblemer

13.06.2025Maritimedanmark.dk

Risiko for at brændende bilskib synker

13.06.2025Maritimedanmark.dk

Nor-Shipping 2025 slår alle rekorder

13.06.2025Maritimedanmark.dk

FPSO ud for Israel lukker ned

13.06.2025Maritimedanmark.dk

Skibsfarten holder vejret efter angreb

12.06.2025Maritimedanmark.dk

Stigende spænding i Mellemøsten

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Maritime Security Awareness - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

In this course you will learn about common threats to maritime security and how they are mitigated through the use of a Security Plan and by adhering to MARSEC levels. You will be able to describe the different roles of personnel and explain standard security procedures. You will also be able to identify how to respond to suspicious behaviour and objects.

Dato

01.07.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Medical Pandemic Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to give you an awareness of medical pandemics, how they work and groups can respond to them.

Dato

01.07.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Mental Health Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide you with a basic knowledge of mental health problems that can arise in the workplace, the symptoms of a mental health issue and how a mental health problem can be treated. You will learn about how poor mental health can impact the workplace and how companies manage mental health issues through compliance with industry legislation and regulation.

Dato

01.07.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Noise Awareness (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to cover workplace noise control regulations, common hazards, exposure risks, recommended limits, and effective noise control measures.

Dato

01.07.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Marine Trash and Debris Awareness - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to inform about the different types of marine trash and debris and the impact that it has on the environment. The course will also allow you to identify common sources and destinations of marine trash and debris and explain the laws, regulations and preventative measures that prevent trash and debris from polluting the waterways.

Dato

01.07.2025

Sted

Digital course

Marstal Navigationsskole
Kursus
Operations in gas carriers - Company Courses

Please ask us for details and possibillities.

Dato

01.07.2025

Sted

Marstal Navigationsskole, Ellenet 10, 5960 Marstal