IMO har bl.a. drøftet E-navigation
IMOs underkomité for sejladssikkerhed mødtes fra den 27. - 31. juli til det sidste nøde inden sommerpausen. Blandt emnerne var E-navigation, årligt syn af AIS udstyr, udsyn fra bro samt rutesystemer og skibsmeldesystemer
Med udgangspunkt i et dansk-singaporeansk forslag til NAV54 havde Danmark fremsat et revideret forslag om, at skibe med dækslast foran styrehuset skulle kunne dokumentere, at kravene til udsyn fra broen var overholdt. Dette forslag tog de kommentarer, der havde været ved NAV54, til efterretning. Der var generelt støtte til det danske forslag, men da Norge samtidig havde stillet et komplementerende forslag til regelændringer, blev det besluttet, at de to forslag skull e vurderes nærmere på underkomitéens næste møde.
Underkomitéen behandlede en række forslag om nye rutesystemer. Danmark havde sammen med Tyskland og Polen fremsat et forslag om indførelse af 2 trafiksepareringssystemer i Østersøen ved Adlergrund og Slupska Bank. Dette forslag blev der opnået enighed om, sammen med bl.a. følgende forslag:
- Trafikseparering mv. ved Gotland. - Trafikseparering mv. i den Finske Bugt - Skibsrapportering ved Portugal - Områder, der skal undgås samt indførelse af opankringsforbud ved Neptune Deepwater Port, USA.
Forslagene vil nu blive sendt til søsikkerhedskomitéen til vedtagelse.
Underkomitéen drøftede ligeledes den transitrute for militæreskorte gennem Aden-bugten, der er oprettet af de internationale flådestyrker med henblik på at forhindre sørøveri. Underkomitéen udarbejdede et cirkulære, der skulle gøre medlemsstaterne opmærksomme på denne rute samt anden relevant IMO vejlednining om sørøveri. Derudover udarbejdedes udkast til en resolution om samme emne, der forventes vedtaget på IMO's generalforsamling i slutningen af 2009.
Underkomitéen fortsatte drøftelserne om e-Navigation. Hensigten med e-Navigation er en nytænkning i måden at organisere den moderne navigation og skibsfart på. < br> Resultatet af det foreløbige arbejde blev i en arbejdsgruppe sammenfattet til en strategi og et forslag til en køreplan for e-Navigation. Det er planlagt at anvende de kommende tre år til at opstille en mere konkret model for e-Navigation ud fra dette arbejde, samt en endelig køreplan for implementering.
Underkomitéen havde en kortvarig drøftelse af en resolution om opførsel i forbindelse med demonstrationer til søs. Resolutionen skulle både tilgodese hensynet til ytringsfrihed, sejladssikkerhed og søfarendes sikkerhed. Resolutionen fremsendes nu til søsikkerhedskomiteen med henblik på vedtagelse.
Da mange skibe udsender fejlagtige AIS data, havde Norge fremsat et forslag om årligt syn af AIS udstyr i forbindelse med det eksisterende årlige radiosyn. Underkomitéen blev enig om et udkast til ændring af SOLAS konventionen, o g dette fremsendes til søsikkerhedskomiteen med henblik på godken Læs nyheden og se kontaktinfo på vores hjemmeside: Møde i den Internationale Maritime Organisations underkomite for sejladssikkerhed (NAV 55)
Kilde: Søfartsstyrelsen