Hvor energieffektivt er et ro/pax-skib
Brancheorganisationen Interferry har taget initiativ til en gruppe, som skal komme med anbefalinger til et målesystem for ro/pax-skibe i forbindelse med EU’s kommende regler for overvågning af CO2-udledning. Fra 1. januar 2018 skal lovgivningen måle et skibs energieffektivitet.
Lovgivningen vil kræve af alle skibe, der drives til eller fra EU-havne, at de dokumenterer og rapporterer deres brændstofforbrug på årlig basis.
Ro/pax-operatører har argumenteret med, at blandingen af passagerer og gods ombord på ro/pax-skibe gør, at der er brug for et andet målesystem end bare antal transporterede passagerer for cruise-skibe eller dødvægt for fragtskibe, når man skal måle energieffektiviteten.
Derfor har Interferry taget initiativ til at oprette en særlig korrespondancegruppe, som ledes af DFDS. Gruppen har nu fået til opgave at komme med et bud på et sådant relevant målesystem og har indtil 18. december i år til at komme med anbefalinger til EU-Kommissionen. Gruppens arbejde koordineres af Poul Woodall, direktør for miljø og bæredygtighed i DFDS. Andre miljøeksperter i gruppen omfatter repræsentanter for rederiforeninger, færgeselskaber og statslige myndigheder.
Kilde: Interferry