Hvor bliver den grønne omstilling af?

Klumme af Søren Rasmussen, CEO hos Nordhavn Power Solutions

Danmark er en af de førende skibsfartsnationer i verden, og vi har ambitioner om at få klimaneutral søfart i 2050 - ligesom mange andre store søfartsnationer. Den nye regering har ligeledes fremlagt deres regeringsgrundlag, hvor de gerne vil styrke indsatsen for at nå den grønne omstilling i søfarten og udvikle vores position som en af de førende søfartsnationer. Det skal bl.a. ske ved at fremme de grønne brændstoffer.

Det vækker stor glæde hos os, hvor klimaet står højt på dagsordenen. Allerede sidste år lancerede vi hos Nordhavn Power Solutions en effektiv metanolmotor, der skal hjælpe flere i branchen med at nå deres klimamål. Der er flere fordele ved metanol i forhold til traditionelle brændstoffer, og det kan forklare, hvorfor rederier såsom Mærsk, ESVAGT og DFDS har valgt at gå i den retning.

Men selvom løsningerne for at opnå klimavenlig søfart allerede findes, så spekulerer jeg over, hvorfor det ikke går hurtigere med den grønne omstilling i den danske søfart?

En af de vigtigste årsager til, at den danske søfartsbranche ikke foretager den grønne omstilling hurtigere, kan være de økonomiske udfordringer. Skiftet til alternative brændstoffer og teknologier kræver ofte store investeringer, og det kan være svært for mange virksomheder i erhvervet at finde de nødvendige midler. Man skal huske på, at investeringer i den grønne teknologi ikke kun er godt for miljøet, men også kan være økonomisk bæredygtigt på længere sigt.

En anden årsag har tidligere været den politiske vilje og mangel på klare mål og reguleringer. Selvom der er sat tydelige mål om at gøre alle danske skibe CO2-neutral senest i 2050, er der ikke sat klare milepæle på plads for, hvordan dette skal opnås. Formentligt vil den nye regering komme med tydelige markører, der skal vise, hvordan vi opnår vores klimamål.

En tredje årsag kan være det manglende kendskab og erfaring med alternative brændstoffer og teknologier, hvilket kan gøre det svært for virksomhederne at vurdere og implementere disse løsninger. Mange er bange for at vælge den forkerte teknologi eller det forkerte brændstof. Vi har selv mødt en del skepsis til metanol.

Som virksomhed, tror vi på kraften i metanol som brændstof, og vi har investeret meget i det.

Brændstoffet er tilgængeligt for alle, har flere leverandører allerede meldt ud. Desuden bliver verdens største anlæg til fremstillingen af metanol bygget i Danmark. Dermed vil der ikke komme en mangel på brændstoffet og vi kan være selvproducerende.

Den teknologi, der står bag vores metanolmotor, minder på mange områder om dieselmotorer. Den adskiller sig blot ved at drifte på et mere klimavenligt brændstof. Det betyder endvidere, at det tekniske personale ikke behøver meget efteruddannelse for at servicere og vedligeholde metanolmotoren. Samtidig ligger 90 % af alle reservedelene på lager i hele verden.

Det er nødvendigt, at den grønne omstilling kommer til at gå hurtigere. Søfarten står for en stor andel af verdens CO2-udledning, og det er vigtigt at reducere dette for at mindske de globale klimaforandringer. Ved hjælp af et stærkt samarbejde mellem branchen og regeringen kan vi skabe de nødvendige ændringer. Større bevågenhed for teknologierne og mere opmærksomhed på de bæredygtige brændstoffer kan få os et stort skridt tættere på vores mål.

(Klummer er ikke et udtryk for Maritime Danmarks holdning)

Aalborg Kongres & Kultur Center

Sponseret

Aalborg bliver verdens fiskerihovedstad i oktober

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Denne artikel er del af et tema:

Tema: På bæredygtig kurs

Den globale skibsfart har taget hul på en omstillingsproces, der i løbet af de næste 30 år skal gøre branchen klimaneutral. Danske rederier er med helt i front, og den hjemlige maritime industri er klar med nye, innovative grønne løsninger. Men alle får travlt, hvis de ambitiøse mål skal indfries.

Relateret indhold

12.09.2025Aalborg Kongres & Kultur Center

Sponseret

Aalborg bliver verdens fiskerihovedstad i oktober

11.09.2025Maritimedanmark.dk

Cosco planlægger kæmpe nybygningsordre

11.09.2025Maritimedanmark.dk

US Coast Guard køber ind hos dansk forsvarsvirksomhed

09.09.2025Maritimedanmark.dk

DESMI er først med brændstofpumpe til alle alternative brændstoffer

08.09.2025Maritimedanmark.dk

Knud E. Hansen bag nyt grønt RoRo-koncept

05.09.2025Maritimedanmark.dk

Kongsberg udvider på Aalborg havn

01.09.2025ME Production

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

25.08.2025Maritimedanmark.dk

Færøerne: Endnu en russisk trawler repareres

Jobmarked

Se alle

Maersk Offshore Wind A/S

Marine Technician / Mechanic

Maersk Offshore Wind is hiring Offshore crew for our Wind Turbine Installation Vessel currently under Construction at Seatrium Shipyard in Singapore. The new build is expected to be delivered in Q4 2025.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

16.10.2025

Skagen Havn

Skagen Havn søger havneassistent

En af vores medarbejdere har valgt at søge nye udfordringer uden for Skagen Havn, og derfor søger vi en ny kollega til en fast stilling som havneassistent.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

22.09.2025

Søfartsstyrelsen

Skibsinspektører til Søfartsstyrelsen

Har du lyst til at arbejde i tæt samarbejde med det maritime erhverv? Vil du være med til at sørge for, at syn af skibe handler om sikkerhed og god service? Vil du være med til at skabe vækst? Så er du måske en af Søfartsstyrelsens nye skibsinspektører.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

27.09.2025

Northern Survey ApS

Crew Manager Northern Survey

We are pleased to offer the possibility to become our new colleague in our management team!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Slagelse kommune

Fast Skipper/styrmandsafløser til Agersøfærgen - genopslag

Slagelse Kommune søger fast skipper/styrmandsafløser til Agersø- Omø færgerne. Du vil træde ind og blive del af et erfarent team tilknyttet Agersø færgen, hvor du vil indgå på fuld tid i en tørnliste med skiftende vagter/rul (der er mulighed for overnatning).

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

REDERIET M.H. SIMONSEN ApS

Nautical officers, Deck and Engine officers

We are looking for Nautical officers, Deck and Engine officers, to join our vessel trading in EU trade and Greenland coastal trade, as soon as possible.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle