Hvide Sande Shipyard leverer nybygning
Hvide Sande Shipyard leverer onsdag sin seneste nybygning OV Bøkfjord til ejerne, det norske Kystverket. Skibet skal servicere bøjer, sømærker og fyr samt assisterer med olieopsamling i tilfælde af olieudslip.
Skibet har et hybrid fremdrivningsanlæg med tre generatorer som laver strøm. Derudover har de en batteripakke på 850 kW, som er fuldt integreret med skibets systemer. Dermed kan batterierne hjælpe de andre generatorer i peak belastninger, hvormed de kan man undgå at starte en ekstra motor op. Med denne løsning sparer skibet samlet set 25% brændstof, forurener mindre og samt kræver mindre vedligehold.
Da OV Bøkfjord ligger i havn hver aften – ofte i små havne uden mulighed for at få strøm fra land - skal skibet selv producere strøm. Skibes store batteripakke gør at de kan slukke alle generatorerne når de er i havn og alene være forsynet via deres batterier. Denne løsning fjerner den lokale forurening og støj til fordel for lokalbefolkningen og miljøet.
Skibet var oprindelig bygget til traditionel dieseldrift, men på et sent tidspunkt i projektet ombestemte Kystverket sig til hybriddrift.
Du kan herunder læse en artikel om ombygningen, i en tidligere udgave af Magasinet Maritime Danmark. I den kommende udgave af magasinet, der udsendes i slutningen af august, kan du læse en stor artikel om det nybyggede skib - skrevet af journalist Bent Mikkelsen.
Kilde: Hvide Sande Shipyard