Hurtigruten trodser delvist tab af koncession
Hurtigruten bød ind på alle tre udbud af den mere end 100 år gamle rutesejlads på 34 norske havne på vestkysten, men vandt kun 7 af 11 skibe. Alligevel vil rederiet fortsætte de daglige afgange på ruten, der har eksisteret siden 1893.
Hurtigruten er blevet verdensberømt for sin sejlads mellem de små norske byer på vestkysten mellem Bergen i syd og Kirkenes i nord, der er blevet kaldt verdens smukkeste sejltur.
Og den berømmelse vil Hurtigruten fortsat udnytte med daglige sejladser, selvom selskabet nu får konkurrence på ruten fra rederiet Havila, der indsætter fire nye skibe på ruten.
Det betyder, at Hurtigruten på den koncessionerede sejlads alene har syv skibe, men rederiet vil indsætte sine tre største skibe, MS Trollfjord, MS Midnatsol og MS Finnmarken, der skal sejle på udvalgte havne på rute uden for koncessionen. “Det blir rene turistsejladser,” siger koncernchef Daniel Skjeldam til Sysla Maritime.
Skibene skal sejle fra Bergen på de dage, hvor Hurtigruten ikke har fået koncession. Det betyder også, at disse skibe ikke må tage passagerer med fra de havne, der besøges på ruten.
Ifølge Skjeldam valgte Hurtigruten at trække sig fra et af udbudene, fordi der kom et bud ind fra Havila, som Hurtigruten ikke var i nærheden af at kunne matche.
Millioner af turister har gennem årerne oplevet Norge på smukkeste vis fra Hurtigrutens skibe. Og i 2011 vil denne oplevelse tilgængelig for endnu flere, da NRK transmitterede den komplette rejse fra Bergen fra Kirkenes som “slow-tv”. Meget præcist for en transmission der varede 134 timer…
Se en high-speed udgave af rejsen herunder.
Kilde: Sysla Maritime
Rettelse. Vi skrev fejlagtigt, at Hurtigruten har siddet på koncessionen siden 1893. Det er en fejl. Det er selve ruten, der har eksisteret i 125 år. I løbet af disse år har 11 rederiet besejlet ruten.