Høj cybertrussel mod danske skibe

Skibes operationelle systemer har en høj risiko for at blive ramt af cyberangreb. Det vurderer Forsvarets Efterretningstjeneste i en netop offentliggjort trusselsvurdering, som er den første der specifikt omhandler skibes operationelle systemer.

”Det er et kærkommen tiltag med en specifik trusselsvurdering for cybertruslen mod skibes operationelle systemer. Den bekræfter, at skibe har høj risiko for at blive ramt af cyberangreb, og det er noget, rederierne er meget opmærksomme på”, siger Maria Skipper Schwenn, direktør for sikkerhed, miljø og maritim forskning i Danske Rederier.

Forsvarets Efterretningstjenestes Center for Cybersikkerhed vurderer, at den samlede trussel fra cyberangreb mod danske skibes operationelle systemer er høj. Det betyder konkret, at der er en erkendt trussel.

Det er især finansielt motiverede cyberkriminelle, som Center for Cybersikkerhed vurderer, udgør en trussel. Herudover findes en gruppe af enkeltpersoner, der af nysgerrighed eller teknisk interesse forsøger at få adgang til skibenes systemer.

Tidligere var skibe isolerede enheder, der primært kommunikerede via radio og en spinkel satellitforbindelse. Systemerne var isolerede fra internettet og var dermed mindre sårbare overfor cyberangreb.

Digitalisering samt billigere og bedre kommunikationsforbindelser til søs har betydet, at skibene ikke længere er isolerede og dermed også mere sårbare.

”Den nye trusselsvurdering flugter godt med de nye internationale krav om at vurdere, hvad man gør i tilfælde af et cyberangreb. Der kan være mange veje ind i et skibs operationelle systemer, og derfor er det en god anledning til at gennemgå, hvordan man sikrer sig mod et angreb, og hvad man gør, hvis et angreb indtræffer”, siger Maria Skipper Schwenn.

Fra 2021 skal alle skibe over 500 bruttoton vurdere, hvordan de kan håndtere et cyberangreb. Det skal de gøre i deres ISM, som er en gennemgang og guide af konkrete kritiske situationer ombord. Her kan være beskrevet alt fra grundstødning til brand og fra næste år også cyberangreb.

Eksempler på angreb:

• I 2017 spredte et ransomware-angreb sig fra en skibsførers computer til skibets operationelle systemer og slukkede for strømforsyningen. Besætningen kunne ikke selv få systemerne tilbage i drift, så de blev nødt til at få fløjet it-assistance ud til skibet. Først efter tre dage fik de strømforsyningen i funktion igen.

• BIMCO beskriver i deres retningslinjer fra december 2018 et eksempel, hvor strømstyringssystemet på et skib blev inficeret med malware overført i forbindelse med en systemopdatering udført af en leverandørs tekniker. Inficeringen skete utilsigtet via teknikerens brug af en USB-forbindelse til skibets systemer.

• Et klassifikationsselskab beskrev i 2017 et angreb, hvor navigationssystemet ECDIS på to bulkskibe lukkede ned i forbindelse med inficerede kortopdateringer fra en kortleverandør. Opdateringen skete med en tilsendt fil, der blev overført via et USB-flashdrive.

Kilde: Danske Rederier

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

14.11.2025Maritimedanmark.dk

Kina skal lære arktisk sejlads af Rusland

14.11.2025Maritimedanmark.dk

Ro/ro færge ramt af maskinbrand

14.11.2025Maritimedanmark.dk

Iran slår til i Omanbugten

14.11.2025Maritimedanmark.dk

Ellen får nye svenske batterier

13.11.2025Maritimedanmark.dk

Transportministeren vil drøfte grønne ø-færger

13.11.2025Maritimedanmark.dk

Danmark overvejer fregatsamarbejde med Sverige

12.11.2025Maritimedanmark.dk

Kina i gang med at opbygge sin egen skyggeflåde

12.11.2025Maritimedanmark.dk

Flådestyrke tager kontrol med piratmoderskib

Jobmarked

Se alle

Hans Følsgaard A/S

Key Account Manager / New Business Developer – MarineTech

Vil du drive teknisk salg til den maritime containerindustri – og være med til at udvikle fremtidens el-tekniske løsninger?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Danish Pilot Service

Danish Pilot Service ApS søger havnelodser til Skagen & Frederikshavn.

Danish Pilot Service er Danmarks største private lodseri, og vi har travlt med vores havnelodsninger. Vi er en dynamisk virksomhed med en flad struktur, højt til loftet og et hold af erfarne og dygtige lodser.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Småøernes Færgeselskaber

To nye kolleger søges! – Én fast og én afløser til Ragna

Træt af at sejle gennem hverdagen på autopilot?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ME PRODUCTION A/S

Tekniker med erfaring indenfor kundesupport søges

Vi søger en technical engineer til vores Scrubber Service afdeling til at stå i spidsen for supporten inden for vores marine scrubber systemer.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ME PRODUCTION A/S

Service Engineer til serviceafdeling søges

Vi søger en Service Engineer i vores MEP Gear Service afdeling, til at stå i spidsen for supporten inden for vores marine gear systemer.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skagen Havn

Cruise Assistent

Skagen Havn søger en cruise assistent, der i samarbejde med cruise-teamet skal medvirke til at drifte og udvikle Skagen som krydstogtdestination.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

19.11.2025

Småøernes Færgeselskaber

Fur Færgeri søger færgenavigatør/færgefører

Kunne du tænke dig at have den smukke Limfjord som arbejdsplads? Så har du nu muligheden for at blive vores nye kollega som fastansat afløser på fuld tid ombord på færgerne Mjølner-Fur og Sleipner-Fur.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

MARPRO Group

Workshop Manager - Uni-Safe A/S

Ready to lead? Join Uni-Safe as Workshop Manager, manage their Copenhagen workshop and shape top-tier boat service for pro and private clients.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Access to Medical Records (Adaptive) - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to inform you about the different categories of health hazards and which hazards may be monitored by a medical surveillance program. You will be able to explain how to request medical records and identify which documents are exempt from disclosure. You will also be able to describe an employer's responsibilities regarding medical records.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Stress Management (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to equip you with the knowledge and tools to manage work-related stress effectively. You will learn how to recognize the signs of stress and mental health challenges, and gain an understanding of both your responsibilities and your employer's responsibilities in addressing stress at work. You will explore a structured approach to managing work- related stress that focuses on six key factors: demands, control, support, relationships, role, and change.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Security Awareness: Designated Security Duties - STCW Standards (E-learning course-afholdes løbende)

This security awareness course is designed to provide seafarers who have designated security duties, as per ship security plan, with the necessary knowledge to effectively implement ship security.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Security Awareness - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

This security awareness course is designed to provide seafarers without designated security duties, as per ship security plan, with the necessary knowledge to effectively assist with ship security.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Safety Officer on Board - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide seafarers with the required level of knowledge to undertake the role of a Safety Officer on board a seagoing vessel. Providing marine investigators with the required knowledge on the philosophy, processes, and procedures to perform a marine casualty investigation in accordance with the Casualty Investigation Code.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Safety Investigation into Marine Casualties and Marine Incidents -STCW Standards (E-learning course)

The aim of this course is to provide marine investigators with the required knowledge on the philosophy, processes, and procedures to perform a marine casualty investigation in accordance with the Casualty Investigation Code.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course