Höegh indgår ammoniak-partnerskab

Höegh Autoliners satser på ammoniak som fremtidens grønne brændstof og har nu indgået et partnerskab med det norske selskab North Ammonia om levering af ammoniak fra en fabrik, der efter planen skal begynde leverancerne i 2027.

Höegh Autoliners kommende biltransportskibe skal kunne sejle på grøn ammoniak. Ill.: Höegh Autoliners..

Aftalen er et vigtigt skridt for rederiet, der har forpligtet sig til at drive mindst fem pct. af sin dybhavsflåde med grøn ammoniak i 2030.

Selskabet forventer, at skibene vil forbruge mindst 100.000 tons grøn ammoniak fra og med 2030. Det klimavenligere brændstof skal benyttes på de kommende Aurora-klasse fartøjer, der er kontraheret med China Merchants Heavy Industri.

Rederiet bestilte fire af typen i januar 2022 med option på yderligere fire. De vil ved leveringen kunne køre på marinediesel og LNG, men kan modificeres til enten ammoniak eller metanol.

Skibene har en kapacitet på op til 9.100 biler og er designet, så de kan laste elbiler på alle dæk. Det første skib skal leveres i anden halvdel af 2024 og de øvrige bliver leveret med seks måneders mellemrum.

Kilde: Maritime Executive.

Artikler

09.06.2023|Maritimedanmark.dk

Verdens første selvsejlende, elektriske færge er sat i drift

09.06.2023|Maritimedanmark.dk

Maersk vil teste biobrændstof til tog

09.06.2023|Maritimedanmark.dk

DSV køber el-lastbiler finansieret af intern CO2-afgift

09.06.2023|Maritimedanmark.dk

Danske Rederier: Global klimaafgift bør gå til u-lande

09.06.2023|Maritimedanmark.dk

Terntank og Kongsberg hædret på Nor-Shipping med Next Generation Ship Award

08.06.2023|Maritimedanmark.dk

Hurtigruten afslører koncept for batteri- og vinddrevet krydstogtskib

Copyright 2023