HH Ferries bliver til ForSea
Som del af HH Ferries Group’s miljøstrategi sejler færgerne Tycho Brahe og Aurora nu i fuld batteridrift. For at understrege ambitionen om at blive regionens mest bæredygtige transportvirksomhed skifter rederiet nu også navn til ForSea.
”De to batteridrevne færger er første skridt på vores bæredygtige vej mod et endnu bedre færgerederi. Vi nøjes ikke med at modernisere driften af færgerne på ruten Helsingør-Helsingborg, vi har sat kursen mod fremtiden og mod zero-emission”, siger Johan Röstin, CEO i ForSea Ferries.
Der findes cirka 640 batterier ombord, med en vægt af 90 kilo pr. stk. Batterierne med tilhørende udstyr er placeret i fire store containere på øverste dæk, mellem skorstenene. Totalt er vægten på fartøjet øget med 280 tons.
På den danske side lades der i 6 minutter og på den svenske side i 10 minutter. Dette er tilstrækkeligt til turen over Sundet. Hver overfart forbruger cirka 1.175 kWh, hvilket svarer nogenlunde til forbruget i en gennemsnitlig husholdning på en måned.
I hver havn står fastmonterede tårne med robotarme, der automatisk kobler batterierne til elnettet, når fartøjet lægger til kaj. Anlægget lader med 10,5 kV, 600 Amp og 10,5 MW.
Batterierne har en total kapacitet på 4.160 kWh, hvilket betyder, at der altid er overskud af el, der kan benyttes i tilfælde af strømsvigt eller hvis overfarten tager længere tid end forventet.
Scandlines fortsætter med at drive færgelinjerne Rødby-Puttgarden og Gedser-Rostock mellem Danmark og Tyskland. ForSeas fortsætter med at sælge billetter, der kombinerer overfarten mellem Sverige og Danmark med Scandlines’ overfarter fra Danmark til Tyskland.
Færgeruten mellem de to byer Helsingør og Helsingborg vil fortsætte under navnet ForSea Ferries. Alle ForSeas færger bliver malet om i løbet af 2019. Det gælder Tycho Brahe, Hamlet, Mercandia IV og Mercandia VIII. Aurora var først og er allerede malet om med de nye farver og logo.
Kilde: HH Ferries/ ForSeas