Havnevirksomheder frygter for fremtiden
Selvom lysten til at bygge flotte luksusboliger på landets havnefronter er aftaget kraftigt de seneste par år, føler mange havnevirksomheder sig fortsat pressede af snævre miljøtilladelser og indskrænkning af havearealer.
"Vi ser det blandt andet stadig i byer som Fredericia og Vejle, hvor det ikke står helt klart, hvor meget der skal være havn, og hvor meget der skal være by" siger Klaus G. Andersen, nyvalgte formand for brancheforeningen Danske Havnevirksomheder, til Børsen Vækstdanmark.
Danske Havnevirksomheder holder møde om sagen i denne uge, og her skal man blandt andet behandle en ny redegørelse fra Transportministeriet og Miljøministeriet, der lægger op til mere statslig indblanding i erhvervshavnene.
Det hilser Klaus G. Andersen velkomment, og han ser frem til efteråret, hvor der for alvor sættes en diskussion i gang om forskellige lovændringer om området.
"Den helt store udfordring bliver at finde en løsning, hvor man fra centralt hold holder øje med, i hvor høj grad kommunerne indskrænker havnearealerne. Det er vores fælles infrastruktur, som rækker langt ud over kommunale interesser, og det kan ikke være rigtigt, at et byråd, der er valgt for en fireårig periode, kan lukke havneafsnit eller hele havne", siger Klaus G. Andersen, der også er direktør for Fredericia Shipping.
Han anerkender, at mange havnevirksomheder, der ikke direkte har glæde af at ligge på havnen, kan være nødt til at finde en anden placering, hvis det er muligt og mod kompensation. Men virksomheder, der håndterer gods på havnen eller har en produktion, der kræver nærhed til kajkanten, skal et byråd ikke kunne røre ved.
Kilde: Dagbladet Børsen