Havnestatsregler hæmmer danske skibe

Nationale særkrav for sikkerheden på skibe, der anløber havne i udlandet, gør det svært for danske skibe at arbejde i udenlandske havne. Danske Rederier efterlyser et fælles internationalt regelsæt for at sikre konkurrencen for danske skibe i udlandet.

”Når reglerne ligner hinanden, og havnestaten kræver et syn af skibet, men ofte ikke finder anledning til at stille større sikkerhedsmæssige krav til skibene, er det nærliggende at antage, at der kan ligge en protektionistisk dagsorden bag denne tilgang,” siger Søren Enemark, chefkonsulent i Danske Rederier.

Små højhastighedsfartøjer under 500 bruttotons, som ofte bruges til at servicere vindmøller, er på grund af deres størrelse ikke er omfattet af fælles internationale regler. Skibene er derfor godkendt i henhold til danske regler, som ligner de regler, der gælder i de øvrige lande rundt om Nordsøen.

For de fartøjer, der medfører Industrial Personnel (IP) - en person, der hverken er passager eller besætningsmedlem, som f.eks. en vindmølletekniker, der har gennemgået et lægetjek og taget et søsikkerhedskursus - eksisterer der i dag kun nationale regler i de enkelte lande, som dog ligner hinanden.

Danmark ønsker ét fælles internationalt regelsæt for IP-skibene, idet det vil løse kravet om nationale godkendelser fra de havnestater, skibene arbejder fra. Rederiet vil med et internationalt certifikat i hånden ikke blive stillet overfor nationale særkrav.

Hovedparten af IMO landene står dog fast på, at de nye regler kun skal gælde for skibe over 500 bruttoton. Det er problematisk, mener Danske Rederier.

”Internationale regler for IP-skibene vil skabe bedre ensartet markedsadgang. Der er slet ingen tvivl om, at nye regler for IP skibe er en meget vigtig sag - især, da langt størstedelen af medlemmernes IP skibe er mindre end 500 bruttoton og mange af disse skibe arbejder i udenlandsk havn. En fælles international standard er den eneste langsigtede løsning på de problemer, sådanne skibe står overfor,” siger Søren Enemark.

IMO’s underkomite for skibsdesign og konstruktion (SDC) mødes den 22. til den 26. januar i London, hvor én af de tekniske arbejdsgrupper skal udarbejde internationale regler for IP-fartøjer. Teknikere fra alle søfartsnationer, herunder Søfartsstyrelsen i Danmark, har i det forgangne år givet deres bud på, hvordan et fælles regelsæt kan se ud.

Kilde: Danske Rederier

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

25.11.2025Maritimedanmark.dk

Diana Shipping på opkøbstogt i USA

24.11.2025Maritimedanmark.dk

Brand om bord på containerskib fortsætter

23.11.2025Maritimedanmark.dk

Nerthus vinder fornem pris

22.11.2025Maritimedanmark.dk

Internetforbindelse er afgørende for livet til søs

21.11.2025Maritimedanmark.dk

Giftudslip på tanker koster en sømand livet

21.11.2025Maritimedanmark.dk

USA går efter iransk ”skyggeflåde” i ny sanktionsrunde

21.11.2025Maritimedanmark.dk

Tre gode råd til Bødskov efter IMO-skuffelsen

21.11.2025Maritimedanmark.dk

Russisk olieeksport falder til laveste niveau i månedsvis

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Personal Protective Equipment (PPE) Awareness (Adaptive) - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to help you understand the importance of PPE used in hazardous workplace environments. You will learn about the responsibilities that you and your employer have in relation to PPE, and about suitable types of PPE that can help keep yourself and others safe in the workplace according to OSHA standards.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Marine Trash and Debris Awareness - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to inform about the different types of marine trash and debris and the impact that it has on the environment. The course will also allow you to identify common sources and destinations of marine trash and debris and explain the laws, regulations and preventative measures that prevent trash and debris from polluting the waterways.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Maritime Security Awareness - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

In this course you will learn about common threats to maritime security and how they are mitigated through the use of a Security Plan and by adhering to MARSEC levels. You will be able to describe the different roles of personnel and explain standard security procedures. You will also be able to identify how to respond to suspicious behaviour and objects.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Medical Pandemic Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to give you an awareness of medical pandemics, how they work and groups can respond to them.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Mental Health Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide you with a basic knowledge of mental health problems that can arise in the workplace, the symptoms of a mental health issue and how a mental health problem can be treated. You will learn about how poor mental health can impact the workplace and how companies manage mental health issues through compliance with industry legislation and regulation.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Noise Awareness (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to cover workplace noise control regulations, common hazards, exposure risks, recommended limits, and effective noise control measures.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course