Havnestatsregler hæmmer danske skibe

Nationale særkrav for sikkerheden på skibe, der anløber havne i udlandet, gør det svært for danske skibe at arbejde i udenlandske havne. Danske Rederier efterlyser et fælles internationalt regelsæt for at sikre konkurrencen for danske skibe i udlandet.

”Når reglerne ligner hinanden, og havnestaten kræver et syn af skibet, men ofte ikke finder anledning til at stille større sikkerhedsmæssige krav til skibene, er det nærliggende at antage, at der kan ligge en protektionistisk dagsorden bag denne tilgang,” siger Søren Enemark, chefkonsulent i Danske Rederier.

Små højhastighedsfartøjer under 500 bruttotons, som ofte bruges til at servicere vindmøller, er på grund af deres størrelse ikke er omfattet af fælles internationale regler. Skibene er derfor godkendt i henhold til danske regler, som ligner de regler, der gælder i de øvrige lande rundt om Nordsøen.

For de fartøjer, der medfører Industrial Personnel (IP) - en person, der hverken er passager eller besætningsmedlem, som f.eks. en vindmølletekniker, der har gennemgået et lægetjek og taget et søsikkerhedskursus - eksisterer der i dag kun nationale regler i de enkelte lande, som dog ligner hinanden.

Danmark ønsker ét fælles internationalt regelsæt for IP-skibene, idet det vil løse kravet om nationale godkendelser fra de havnestater, skibene arbejder fra. Rederiet vil med et internationalt certifikat i hånden ikke blive stillet overfor nationale særkrav.

Hovedparten af IMO landene står dog fast på, at de nye regler kun skal gælde for skibe over 500 bruttoton. Det er problematisk, mener Danske Rederier.

”Internationale regler for IP-skibene vil skabe bedre ensartet markedsadgang. Der er slet ingen tvivl om, at nye regler for IP skibe er en meget vigtig sag - især, da langt størstedelen af medlemmernes IP skibe er mindre end 500 bruttoton og mange af disse skibe arbejder i udenlandsk havn. En fælles international standard er den eneste langsigtede løsning på de problemer, sådanne skibe står overfor,” siger Søren Enemark.

IMO’s underkomite for skibsdesign og konstruktion (SDC) mødes den 22. til den 26. januar i London, hvor én af de tekniske arbejdsgrupper skal udarbejde internationale regler for IP-fartøjer. Teknikere fra alle søfartsnationer, herunder Søfartsstyrelsen i Danmark, har i det forgangne år givet deres bud på, hvordan et fælles regelsæt kan se ud.

Kilde: Danske Rederier

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

28.11.2025MARPRO Group

Sponseret

Rekruttering i den maritime branche

28.11.2025Svitzer

Sponseret

Tid til familien selvom du er på havet

28.11.2025Maritimedanmark.dk

Danmark genopstiller til IMO Rådet for 2026-2027

28.11.2025Maritimedanmark.dk

Singapore nu større flagstat end Hong Kong

27.11.2025Maritimedanmark.dk

ONE Henry Hudson tilbage i havn

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Sarfaq Ittuk får to år mere

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Det går den gale vej med punktligheden

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Maersk vender snart tilbage til Suez-kanalen

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle