Havne: Dansk Power-to-X-strategi haster
Danske Havne møder i eftermiddag op i Folketinget sammen med Dansk Energi. Med sig har de to organisationer konkrete forslag til politikerne om, hvordan Danmark kommer videre med en effektiv, national energi-strategi.
”Det kan siges relativt enkelt: Power-to-X (PtX) er en afgørende teknologisk løsning til produktion af grønne brændsler som brint, metanol, ammoniak og kerosen, som kan erstatte fossilt forbrug i industri og i den tunge transport til vands, til lands og i luften”, siger Tine Kirk, direktør i Danske Havne.
”PtX-processen kan med skabelsen af grønne brændsler bidrage til at opfylde det danske 70 procent klimamål i 2030 og levere et markant bidrag til Danmarks og EU’s klimaudfordringer og ønsket om CO2 -neutralitet i 2050”, siger Tine Kirk forud for brancheorganisationens foretræde for Folketingets Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget.
De to organisationer foreslår blandt andet:
Havneloven skal være teknologineutral, så havnene kan arbejde med alle energiformer.
Den eksisterende infrastruktur skal genbruges så vidt muligt, og der foreslås støtte til PtX-havneinfrastruktur, så den er på forkant af efterspørgslen
En årlig pulje på 100 mio. kr. over fem år, der kan udbetales f.eks. fra 2023-2027, hvor havne kan søge om støtte til udbygning af infrastruktur til levering af de grønne brændsler. Infrastrukturen eksempelvis rørføring og elforsyning fra kollektive systemer til produktionsanlæg på havnen, udvikling af lagerplads til opbevaring, arealer til produktionsfaciliteter mv.
Brancheorganisationen foreslår også, at man gennemfører grønne statslige og kommunale udbud i forhold til færgedrift og anden skibsfart med krav om anvendelse af nye grønne brændsler som bidrag til skalering af efterspørgslen på de grønne brændsler, der kommer ud af PtX-processen.
Endelig er der et forslag om støttemidler på fire mia. kr. til kickstart af PtX, så danske PtX-projekter inden for tung vejtransport, skibe og fly bliver besluttet i 2022 og lægger sporene for den danske PtX-indsats frem mod 2030.
Støtte skal gives til værdikædeprojekter, hvor der er produktion, infrastruktur og efterspørgsel, som løbende kan opskaleres.
”Danske havne udgør en central og vigtig infrastruktur i forhold at indføre nye grønne brændsler i skibsfarten. Derfor er havnene samtidig et potentielt og oplagt sted for placering af kommende Power-to-X-anlæg, da samplacering giver en række fordele. Det kender vi allerede. I fremtiden skal havnene bare levere grønne brændsler, fremfor de fossile som leveres i dag. Det er på alle måder attraktivt på den måde at slå flere fluer med ét smæk”, siger Martin Dam Wied, branchechef i Dansk Energi.
Redaktionen