Stena Line tester brintbaseret strøm til færger i Göteborg
Stena Line har i samarbejde med Göteborgs havn gennemført et to uger langt pilotprojekt, hvor en brintdrevet generator blev tilsluttet selskabets eksisterende landstrømsanlæg. Generatoren, der bruger 100 % grøn brint leveret af Linde Gas, forsynede Stena Germanica og Stena Scandinavica med elektricitet, mens de lå ved kaj.
Foto: Göteborg Havn
"Vi hos Stena Line er ivrige efter at teste nye teknologier, der kan reducere udledninger fra vores branche. Dette projekt viser, at der findes alternative løsninger for havne, der mangler infrastruktur til landstrøm," siger Anders Peterson, chef for havneudvikling og ingeniørarbejde hos Stena Line.
I 2030 træder en ny EU-forordning i kraft, der kræver, at skibe bruger landstrøm, mens de ligger til kaj, hvilket forventes at reducere udledningerne med over 1 million ton CO₂ årligt. Ifølge Viktor Allgurén, innovationschef ved Göteborgs havn, kan brint spille en vigtig rolle i at opfylde disse krav.
Generatoren, der blev brugt i projektet, er udviklet af Hitachi Energy med brændselscellemoduler fra PowerCell Group. Göteborgs havn har allerede en brinttankstation til lastbiler, og lignende teknologi er tidligere blevet brugt af Skanska til at drive tungt maskineri ved en større terminaludvidelse.
-emte