Havmøllepark har givet 70 faste jobs
Siden foråret 2012 har DONG Energy systematisk opbygget den driftsorganisation, der gradvis har overtaget drift og vedligeholdelse af Anholt Havmøllepark. Det har givet 70 faste stillinger på havnen i Grenå, heraf seks navigatører.
”Med skibsbesætninger, lager og administrative funktioner forventes den samlede drifts- og vedligeholdelsesorganisation at omfatte i alt cirka 70 personer med base i Grenaa”, siger pressechef i Dong, Rune Birk Nielsen til Søfartens Ledere.
I den første femårs garantiperiode vil DONG Energy drive og forestå vedligeholdelse af parken i samarbejde med Siemens Wind Power. Efter udløb af garantiperioden overtager DONG det fulde ansvar for drift og vedligeholdelse af parken, og organisationen vil komme til at omfatte omkring 50 vindmølleteknikere.
To ombyggede frysehuse rummer kontorer, værksted, lagerplads og omklædningsrum
er base for drift og vedligeholdelse af Anholt Havmøllepark. Med placering på kajen i Grenå, er der direkte adgang til DONG Energys tre servicefartøjer, Anholt Wind, Kattegat Wind og Djurs Wind.
”Til fartøjerne er besætningen hyret ind fra A2SEA, en skipper og en bedstemand på hvert af de tre fartøjer”, siger Rune Birk Nielsen.
Havmølleparken fjernovervåges fra land. Det indbyggede overvågningssystem kan diagnosticere fejl og om nødvendigt lukke møllen ned, hvis der opstår kritiske fejl.
Al information om forholdene på stedet, såsom vindhastighed, vindretning og bølgehøjde samt status og produktion for hver enkelt mølle, opsamles ved hjælp af et centralt SRO-system (styring, regulering og overvågning), som er forbundet med den enkelte mølles interne overvågningssystem.
De periodiske eftersyn gennemføres om sommeren, hvor teknikerne arbejderpå skift 12 timer om dagen i syv dage og efterfølgende holder fri i syv dage. Eftersynet omfatter typisk funktions- og sikkerhedstests, udskiftning af filtre, smøring, tjek af bolte, udskiftning af bremseklodser samt skift af olie i gearkasse og hydrauliske systemer.
Den daglige drift kræver ikke en marinekoordinator til at koordinere trafikken i parken. Det er kun nødvendigt, hvis der skal udføres større arbejder, såsom udskiftning af hovedkomponenter med brug af jackup - eller kabelfartøjer. Marinekoordinatorerne vil da typisk være fra et eksternt firma og uddannet skibsførere.
I vinterperioden udføres normalt kun reparationer og opstart af fejlmeldte møller.
Kilde: Søfartens Ledere