Havarikommission undersøger igen Estonia
Den Svenske Havarikommission har besluttet at gennemføre nye analyser af Estonias skrog, i et forsøg på at finde årsagen til den store flænge der er fundet under vandlinjen på færgen. 852 passagerer og besætningsmedlemmer omkom, da Estonia sank natten mellem den 27. og 28. september 1994.
”Til en start handler det om, ud fra tegninger og andre oplysninger om skibets konstruktion og de anvendte materialer, at analysere, hvilket kræfter der har været i spil for at fremkalde den flænge der nu er opdaget, og hvilke scenarier der kan ligge bag”, siger Jonas Bäckstrand, stedfortrædende chef for Den Svenske Havarikommission, til Sveriges Radio.
Ifølge Jonas Bäckstrand er der på nuværende tidspunkt ingen planer om at gennemføre nye dykninger ned til færgen, der er omfattet af gravfred. Men Bäckstrand vil ikke afvise, at det kan komme på tale på et senere tidspunkt.
Det nyopdagede hul i skroget fremgår af videooptagelser i en dokumentar, der i efteråret blev vist på streamingtjenesten DPlay.
Estiske myndigheder afviste hurtigt, at flængen kunne være årsag til forliset. Alligevel samarbejder svenske, finske og estiske myndigheder nu om at finde en forklaring på det nyopdagede hul i skroget, der er fire meter i højden og omkring 1,2 meter i bredden.
Den officielle havarirapport slog i 1997 fast, at Estonia gik ned, fordi skibets bovport blev beskadiget og åbnede sig under stormvejret på ulykkesnatten.
Redaktionen