Hapag-Lloyd og UASC gennemfører fusion

Tyske Hapag-Lloyd og det UAE-baserede rederi, United Arab Shipping Company (UASC) slog sig i går sammen meddeler Hapag-Lloyd. Ifølge det internationale advokatfirma Watson Farley & Williams, der har fungeret som rådgiver, er det fusionerede selskab i alt 14 milliarder USD værd.

”Dette er en vigtig strategisk milepæl og et stort fremskridt for Hapag-Lloyd. Vi har nu ikke kun en meget stærk markedsposition i Latinamerika og Atlanterhavet, men også i Mellemøsten, hvor vi bliver et af de førende containerrederier. Vores prioritet er nu en smidig og hurtig integration mellem UASC og Hapag-Lloyd”, siger Rolf Habben Jansen, administrerende direktør for Hapag-Lloyd.

Fusionsaftalen blev underskrevet i Hamburg i juli 2016. Siden da har den skulle godkendes af omkring et dusin konkurrencemyndigheder over hele verden. Derudover er der foretaget ændringer i virksomhedens juridiske struktur, og der er opnået samtykke fra flere banker, skriver Hapaq-Lloyd i meddelelsen.

Ved afslutningen af fusionen vil UASCs 58 fartøjer blive integreret i Hapag-Lloyds flåde. Som følge heraf overtager Hapag-Lloyd pladsen som det femtestørste containerrederi i verden med hensyn til kapacitet med en flåde på 230 fartøjer og en fælles kapacitet på cirka 1,6 millioner TEU. Den kombinerede flåde har en gennemsnitlig alder på 7,2 år.

Den gennemsnitlige størrelse af fartøjerne i Hapag-Lloyds nye flåde vil være på cirka 6.840 TEU. Det er omkring 30 procent mere end gennemsnittet for de største 15 rederier i branchen, der har et gennemsnit på 5.280 TEU pr. fartøj.

Hapag-Lloyd afslørede, at den planlægger at opnå årlige synergier på 435 millioner USD som følge af fusionen. En betydelig del af disse besparelser skal realiseres i løbet af 2018, mens det fulde beløb forventes først at nås i 2019.

I betragtning af det faktum, at Hapag-Lloyd har stor erfaring med købet af CP Ships i 2005 og CSAV i 2014, mener Rolf Habben Jansen, at selskabet vil kunne færdiggøre integrationen af UASC inden udgangen af dette år.

De to majoritetsaktionærer i UASC, Qatar Investment Authority, gennem datterselskabet Qatar Holding LLC og Den Kongelige Saudi-Arabiens offentlige investeringsfond vil blive nye nøgleaktionærer i Hapag-Lloyd.

Inden for seks måneder efter afslutningen er der planlagt en kontantkapitalforhøjelse ved en emission for at styrke Hapag-Lloyd AG. Emissionen sikres via en forpligtelse på 400 millioner USD, som nogle af de kontrollerende aktionærer har aftalt.

Aktionærerne vil blive bedt om at godkende kapitalfrohøjelsen på generalforsamlingen i Hapag-Lloyd, der afholdes den 29. maj i Hamburg. Rederiet ville forblive et offentligt handlet selskab registreret i Tyskland med hovedkontor i Hamburg.

Kilde: Hapaq-Lloyd

Lotek A/S

Sponseret

Sikrer tryghed på havet

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

23.12.2025Maritimedanmark.dk

Hamlet tilbage på Øresund

22.12.2025Maritimedanmark.dk

Kæmpekran afventer videre sejlads efter passage af Storebæltsbroen

21.12.2025Maritimedanmark.dk

Svendborg Søfartsskole fejrede dimittender

20.12.2025Maritimedanmark.dk

Vandet er tilbage i Panamakanalen, der leverer solidt resultat

19.12.2025Maritimedanmark.dk

Unifeeder får nyt navn

19.12.2025Maritimedanmark.dk

Maersk sender første skib gennem Det Røde Hav

19.12.2025Maritimedanmark.dk

Ændret momspraksis kan ramme ø-kommuner hårdt

18.12.2025Maritimedanmark.dk

Formandsskifte baner vej for Hafnia-opkøb i Torm

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Security Awareness - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

This security awareness course is designed to provide seafarers without designated security duties, as per ship security plan, with the necessary knowledge to effectively assist with ship security.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Security Awareness: Designated Security Duties - STCW Standards (E-learning course-afholdes løbende)

This security awareness course is designed to provide seafarers who have designated security duties, as per ship security plan, with the necessary knowledge to effectively implement ship security.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Stress Management (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to equip you with the knowledge and tools to manage work-related stress effectively. You will learn how to recognize the signs of stress and mental health challenges, and gain an understanding of both your responsibilities and your employer's responsibilities in addressing stress at work. You will explore a structured approach to managing work- related stress that focuses on six key factors: demands, control, support, relationships, role, and change.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Safety Officer on Board - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide seafarers with the required level of knowledge to undertake the role of a Safety Officer on board a seagoing vessel. Providing marine investigators with the required knowledge on the philosophy, processes, and procedures to perform a marine casualty investigation in accordance with the Casualty Investigation Code.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Display Screen Equipment (E-learning course - afholdes løbende)

This course contains information for the safe use of display screen equipment in the workplace and at home. It is suitable for everyone who uses this type of equipment and contains an assessment of the workstation. The assessment will give the user a full understanding of the potential hazards involved and how to assess whether or not they are at risk.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Disciplinary and Grievance (E-learning course - afholdes løbende)

This course will help you understand the typical process followed within the workplace when it comes to disciplinary and grievance. It will also provide you with some good practice that you, as a manager, can adopt in order to mitigate the need to invoke either of these procedures.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course