Hapag-Lloyd og UASC gennemfører fusion

Tyske Hapag-Lloyd og det UAE-baserede rederi, United Arab Shipping Company (UASC) slog sig i går sammen meddeler Hapag-Lloyd. Ifølge det internationale advokatfirma Watson Farley & Williams, der har fungeret som rådgiver, er det fusionerede selskab i alt 14 milliarder USD værd.

”Dette er en vigtig strategisk milepæl og et stort fremskridt for Hapag-Lloyd. Vi har nu ikke kun en meget stærk markedsposition i Latinamerika og Atlanterhavet, men også i Mellemøsten, hvor vi bliver et af de førende containerrederier. Vores prioritet er nu en smidig og hurtig integration mellem UASC og Hapag-Lloyd”, siger Rolf Habben Jansen, administrerende direktør for Hapag-Lloyd.

Fusionsaftalen blev underskrevet i Hamburg i juli 2016. Siden da har den skulle godkendes af omkring et dusin konkurrencemyndigheder over hele verden. Derudover er der foretaget ændringer i virksomhedens juridiske struktur, og der er opnået samtykke fra flere banker, skriver Hapaq-Lloyd i meddelelsen.

Ved afslutningen af fusionen vil UASCs 58 fartøjer blive integreret i Hapag-Lloyds flåde. Som følge heraf overtager Hapag-Lloyd pladsen som det femtestørste containerrederi i verden med hensyn til kapacitet med en flåde på 230 fartøjer og en fælles kapacitet på cirka 1,6 millioner TEU. Den kombinerede flåde har en gennemsnitlig alder på 7,2 år.

Den gennemsnitlige størrelse af fartøjerne i Hapag-Lloyds nye flåde vil være på cirka 6.840 TEU. Det er omkring 30 procent mere end gennemsnittet for de største 15 rederier i branchen, der har et gennemsnit på 5.280 TEU pr. fartøj.

Hapag-Lloyd afslørede, at den planlægger at opnå årlige synergier på 435 millioner USD som følge af fusionen. En betydelig del af disse besparelser skal realiseres i løbet af 2018, mens det fulde beløb forventes først at nås i 2019.

I betragtning af det faktum, at Hapag-Lloyd har stor erfaring med købet af CP Ships i 2005 og CSAV i 2014, mener Rolf Habben Jansen, at selskabet vil kunne færdiggøre integrationen af UASC inden udgangen af dette år.

De to majoritetsaktionærer i UASC, Qatar Investment Authority, gennem datterselskabet Qatar Holding LLC og Den Kongelige Saudi-Arabiens offentlige investeringsfond vil blive nye nøgleaktionærer i Hapag-Lloyd.

Inden for seks måneder efter afslutningen er der planlagt en kontantkapitalforhøjelse ved en emission for at styrke Hapag-Lloyd AG. Emissionen sikres via en forpligtelse på 400 millioner USD, som nogle af de kontrollerende aktionærer har aftalt.

Aktionærerne vil blive bedt om at godkende kapitalfrohøjelsen på generalforsamlingen i Hapag-Lloyd, der afholdes den 29. maj i Hamburg. Rederiet ville forblive et offentligt handlet selskab registreret i Tyskland med hovedkontor i Hamburg.

Kilde: Hapaq-Lloyd

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

28.11.2025MARPRO Group

Sponseret

Rekruttering i den maritime branche

28.11.2025Svitzer

Sponseret

Tid til familien selvom du er på havet

28.11.2025Maritimedanmark.dk

Danmark genopstiller til IMO Rådet for 2026-2027

28.11.2025Maritimedanmark.dk

Singapore nu større flagstat end Hong Kong

27.11.2025Maritimedanmark.dk

ONE Henry Hudson tilbage i havn

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Sarfaq Ittuk får to år mere

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Det går den gale vej med punktligheden

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Maersk vender snart tilbage til Suez-kanalen

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle