Grønt prestigeprojekt er lagt på is
Det skulle have været verdens første nul-udslips bulker. Men nu har det norske rederi Viridis Bulk Carriers mistet et trecifret mio-beløb, der skulle gå til bygningen at et ammoniakdrevet fragtskib, og projektet er derfor droppet.
Støtten til bygningen af en ammoniakdrevet bulker til kystfragt i Norge er droppet.. Foto: Foto: Kongsberg Maritime / Viridis Bulk Carriers
Målet for rederiet var at bygge fem ammoniakdrevne bulkere til kystfragt med støtte fra den statsejede norske fond, Enova. Men fordi fristen for at realisere projektet er overskrevet, blev støtte trukket tilbage, oplyser André Risholm, der er daglige leder af Amon Maritime til det norske medie E24.
Amon Maritime står sammen med Mosvolds Rederi og Navigare Logistics bag etableringen af Viridis Bulk Carriers.
Kongsberg Maritime har designet skibet, som finske Wärtsilä skulle have leveret motorerne til. Projektet blev ifølge Risholm for vanskeligt at gennemføre, bl.a. på grund af de høje strøm- og gaspriser, som krigen i Ukraine har ført med sig.
Bygningen af fem ammoniakdrevne fragtskibe ville kræve en investering på over en mia. norske kroner, har den kommercielle direktør i Amon Maritime tidligere udtalt til E24.
Men selvom projektet nu er stoppet, håber selskabet på at kunne realisere det på et senere tidspunkt.
-emte