Grønnere færgefart på vej til Læsø

Læsø-færgen skal være både CO2-neutral og partikelfri - og ikke mindst have et bæredygtigt perspektiv i hele sin livsbane. Nyt innovationsprojekt afsøger muligheden for at bunkre med andet end diesel; et projekt, som har potentiale for 53 færgeruter alene i Danmark.

Foto: PR.

Projektet har flere formål. Der skal dels findes alternativer, så den eksisterende færge ’Margrete Læsø’ kan sende sin dieselmotor på pension; og der skal dels afklares, om man kan få en praktisk hverdag til at hænge sammen på grønne brændstoffer.

”Læsø vil gerne være grønnere. Der er flere problematikker i vejen for, at vi kan direkte elektrificere, men vi tror på, der er alternativer. Det er det, vi afsøger i projektet”, siger Allan Hjortnæs Pedersen, færgechef på Læsøfærgen.

Læsøoverfarten foregår i dag med to ældre dieselfærger. Der er 4-8 daglige ture mellem Frederikshavn og Vesterø Havn på Læsø, og det kræver omkring 1.600 kubikmeter dieselolie årligt, hvilket udleder cirka 5.000 tons CO2.

Det enkle svar er at købe en ny færge, som sejler på grøn energi. Der forventes at være en ny færge på plads til at besejle ruten i 2024-2025.

Men det svar løser kun halvdelen af udfordringen, siger Anders Ørgård, Chief Commercial Officer i OSK-ShipTech.

”Kæden hopper af, hvis vi kun fokuserer på CO2-udledningen af et nybygget skib og ikke på udledningen af at bygge skibet”, siger Anders Ørgård.

”30 procent af den CO2-udledning, et skib udleder i sin levetid, kommer fra byggeriet af skibet. Vi skal se på CO2-aftrykket i hele skibets levetid, og vi er sikre på, der er et større CO2-besparingsponteiale i at ombygge mere og nybygge mindre”.

Selvom Læsø Kommune er i gang med indkøb af ny kapacitet til at besejle ruten Læsø og Frederikshavn, så er der mange gode år i ’Margrete Læsø’ endnu. Færgen vil fortsat være en vigtig del af færgekapaciteten for Læsø, og det er derfor naturligt også at overveje mulighederne for at gøre den eksisterende færge mere grøn.

En ombygningsløsning kan være at skifte til en kombination af metanolmotorer og brændselsceller.

”Vi har et produkt, som gør det muligt at skifte fra diesel til metanol, og som drives på ren kompression, som man kender det fra en dieselmotor i dag”, siger Jørk Rudolph, salgsdirektør i Nordhavn Power Solutions, som er partner i projektet.

”Det udleder ingen CO2, partikler eller SOx, og NOx-udledningen efterlever de aktuelle krav – uden tilsætning af additiver. Der er endda en højere virkningsgrad end med diesel. Så det primære spørgsmål er, om løsningen fungerer i hverdagen mellem Frederikshavn og Læsø”, siger Jørk Rudolph. Kan hverdagen det, er der mange havne, som bør spidse ører.

”Jeg vil gætte på, at 3 ud af 4 af de danske indenrigsfærger har en tilsvarende dieselmotor ombord, så det er da en løsning, der har stort potentiale”. siger Jørk Rudolph.

Hans Jørgen Brodersen, projektleder i Energy Cluster Denmark er enig.

”Kan vi vise, at færgefart ikke behøver udlede CO2, så vil det interessere vidt og bredt, både i Danmark og i udlandet. Der er 1.000 færgeruter med kort færgeoverfart alene i Europa”, siger Hans Jørgen Brodersen.

Partnerne i projektet tæller Læsø Kommune, OSK-ShipTech, Emenergi, Advent Technologies, Nordhavn Power Solutions og Hydrogen Valley; videninstitutionerne DBI og AAU Energy, og innovationsprojektet er faciliteret gennem klyngeorganisationen Energy Cluster Denmark.

Redaktionen

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

21.03.2025Maritimedanmark.dk

Særligt tankskib skal sejle CO2 til Norge for Ørsted

20.03.2025Maritimedanmark.dk

Norden sælger ud af sin flåde

20.03.2025Maritimedanmark.dk

Kraftige advarsler mod ny amerikansk afgift

20.03.2025Maritimedanmark.dk

Færge ligger stille på 5. døgn

19.03.2025Maritimedanmark.dk

Russisk flådestyrke har kurs mod Danmark

19.03.2025Maritimedanmark.dk

Maersk: Vi sejler ikke med våben til Israel

19.03.2025Maritimedanmark.dk

Våbenhvile kan være på vej i Sortehavet

18.03.2025Maritimedanmark.dk

Skuddrama om bord på tankskib

Jobmarked

Se alle

Skoleskibet Danmark

Teknisk Inspektør til Skoleskibet DANMARK

MARTEC søger teknisk inspektør til rederiet for Skoleskibet DANMARK MARTEC er i rivende udvikling og det Blå Danmark efterspørger endnu flere dygtige unge med en maritim uddannelse. Skoleskibet DANMARK sejler tre togter om året. Dertil kommer planlagte årlige vedligeholdelsesprojekter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

07.04.2025

ROYAL ARCTIC LINE

Royal Arctic Line søger netop nu kandidater til enkelte ledige stillinger som navigatører.

Den samlet flåde består af 10 containerskibe samt ét passagerskib, der alle opererer i Arktiske farvande.

Område

Grønland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ROYAL ARCTIC LINE

Royal Arctic Line søger netop nu kandidater til enkelte ledige stillinger som 1. maskinmestre.

Den samlet flåde består af 10 containerskibe samt ét passagerskib, der alle opererer i Arktiske farvande.

Område

Grønland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Samsø Rederi

Samsø Rederi søger skibsassistenter

Vi søger 1 befaren skibsassistent med C-E kørekort, til at sejle Prinsesse Isabella i Samsø Rederi, fast på fuldtid, med tiltrædelse hurtigst muligt. Herudover søger vi 2 ubefarne skibsassistenter til at dække sommerperioden, med tiltrædelse i løbet af foråret. Skriv hvilken stilling du søger.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

21.03.2025

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
General Law for the Prevention and Integral Management of Waste (LGPGIR) (E-learning course)

Identify the types of waste generated from industrial and production processes. Identify the purpose of waste management plans. Recognize what constitutes the hierarchical regulatory framework for managing hazardous materials and waste. List the main objectives of the General Law for the Prevention and Integral Management of Waste (LGPGIR). Recognize the primary purpose of the International Convention for the Prevention of Pollution from Ships (MARPOL).

Dato

01.04.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Human Factors (E-learning course)

To provide an overview of human factors in the workplace and the impact these factors can have on the day-to-day situations that occur.

Dato

01.04.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Drug and Alcohol Awareness - OSHA Standards (E-learning course)

The aim of this course is to inform you about the hazards and consequences of drug and alcohol abuse. You will be able to identify different types of addictive substances and the importance of a drug and alcohol policy. You will also be able to describe the purpose of an Employee Assistance Program and how to respond to inappropriate usage.

Dato

01.04.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Equality and Diversity (E-learning course)

This course provides an overview of the policies and practices that can help to ensure equality and diversity in the workplace. The course also provides knowledge and understanding on the legislation that underpins good practice, and the role that you play to promote fairness and compliance.

Dato

01.04.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
First Aid & Bloodborne Pathogens Awareness (Adaptive) - OSHA Standards (E-learning course)

The aim of this course is to teach you about first aid and bloodborne pathogens, including how they can be controlled, and you will learn to identify who is at risk, and how exposure and transmission occur.

Dato

01.04.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
First Line Leadership and Management (E-learning course)

The aim of this course is to provide you with an insight into the different styles of leadership and management. You will gain an understanding of some of the core elements of first line management, which can enable you to lead and manage a team effectively.

Dato

01.04.2025

Sted

Digital course