Grønlandsk veteran er blevet til skrot
Gennemsnitsalderen på den danske handelsflåde faldt betragteligt i oktober 2018, da det grønlandske kystfragtskib Johanna Kristina blev afleveret på genbrugsstationen hos Jatop i Frederikshavn. Det grønlandske skib har sejlet på havet omkring især Grønland, men også på en række rejser over Nordatlanten i 58 år.
Det er meget længe siden, at Johanna Kristina blev søsat hos Aarhus Flydedok & Maskinkompagni og blev afleveret til Den Kongelige Grønlandske Handel i København og forsejlet til Grønland for at blive indsat i kystfart med omladningsgods fra hovedhavnene.
Dengang kunne man få et nybygget stålskib med isforstærkning og en lasteevne på 220 tons og med en B&W/Alpha-motor for en pris på 1,575 millioner kroner. Ved søsætningen, der fandt sted 28. august 1959, fik skibet navnet Avoq (som er grønlandsk for den velnærede edderfugl) og København som hjemhavn.
Det var lidt af et eksperiment, thi indtil leveringen af Avoq, var alle kystfragtskibene bygget af træ, som blev anset for at være mere modstandsdygtig over for ispres end stålskibe. Så det var noget af en testsejlads, der blev udført med Avoq og nogle måneder senere den lidt mindre Agdleq. Eksperimentet lykkedes om end, der i årene efter stadig blev bygget kystfragtskibe/passagerskibe af træ.
De efterfølgende år sled det 35 meter lange skib med at flytte gods fra Godthåb til bygderne rundt omkring på den grønlandske vestkyst. Det blev normalt afbrudt af en tur til Danmark hvert andet år for dokning, da der ikke fandtes faciliteter i Grønland.
Læs hele artiklen om Johanna Kristina i den nye udgave af Magasinet Maritime Danmark herunder: