Greenpeace border palmeolietanker
Ved daggry lørdag bordede seks Greenpeace-aktivister fra fartøjet Esperanza palmeolietankeren Stolt Tenacity, som var på vej i Cadizbugten. En hurtiggående båd fik en entrestige fastgjort til tankerens ræling på styrbords side og aktivisterne var om bord, før besætningen kunne forhindre det.
”Godmorgen kammerat! Du er blevet bordet af et Greenpeace boarding team. Jeg vil forsikre dig om, at de ikke er pirater, de er ikke væbnede, og de vil ikke gøre noget for at hindre dit skibs manøvrer. De protesterer bare mod din last af palmeolie. Over”, lød det i et opkald fra kaptajnen på Esperanza til Stolt Tenacity.
Greenpeace hævder, at aktivisterne blev tilbageholdt i en af skibets kahytter, mens Tenacity fortsatte til Algeciras, hvor de blev sat i land. Stolt benægter at aktivisterne blev tilbageholdt under transitten, og siger at de blev forsynet med mad og fik en sikkerhedsbriefing.
Greenpeace bordede Tenacity, fordi skibet transporterede palmeolie fra det asiatiske handelshus Wilmar International, en førende leverandør til snack- og kageproducenten Mondelez.
Miljøorganisationen hævder, at Mondelez' palmeolieleverandører har ødelagt 170.000 hektar regnskov i Sydøstasien i løbet af to år, og påstår hævder, at leverandører benytter sig af ulovlige tilladelser, skovbrande og landlandovertagelse.
I forbindelse med skovrydning og de efterfølgende store afbrændinger har både skibs og flytrafikken i perioder måttet omlægge ruter. De enorme røgskyer har også medført luftforurening i større områder, ikke bare i Indonesien, men også i andre lande i Sydøstasien.
Stolt Tenacity er en produkttanker på 39.000 DWT udstyret til transport af palmeolie. Mandag aften var skibet på vej ud for Portugal med kurs mod sin oprindelige destination i Rotterdam.
Videoen herunder fra Greenpeace viser blandt andet bordingen af skibet tankeren og dele af samtalen mellem kaptajnen på Esperanza og Stolt Tenacity.
Redaktionen