Godkendelse af specialfartøj forsinker Femern Bælt
Det specialbyggede fartøj Ivy, der skal anvendes til at nedsænke de 217 meter lange betonelementer til havbunden i Femern Bælt, er efter halvandet år endnu ikke færdigtestet og godkendt af myndighederne. Det får nu tidsplanen for hele projektet til at skride.
Foto: Femern Bælt
”Ivy er en prototype, der er specialbygget til os, og det har krævet mere tid end forudsat”, siger Mikkel Hemmingsen, adm. direktør i Sund & Bælt.
73.500 ton tunge tunnelelementer er væsentligt tungere og større end de tilsvarende elementer, der blev benyttet til at bygge Øresundstunnelen. Dertil kommer, at arbejdet foregår på en gennemsnitlig vanddybde på 30 meter, som er dobbelt så meget som på Øresund, hvilket kræver et avanceret og unikt fartøj med komplekse mekaniske og elektroniske installationer.
Ifølge Mikkel Hemmingsen er det usikkert, hvor meget af den tabte tid, der kan indhentes i de kommende år.
Da anlægskontrakterne blev indgået i 2016, var den tyske myndighedsgodkendelse til projektet endnu ikke opnået. Derfor var det ikke muligt at indarbejde de specifikke betingelser i kontrakterne til f.eks. arbejdsskibenes støjudledning. Det kan vanskeliggøre en senere acceleration af byggeprocessen.
”Kontrakterne er snart 10 år gamle, og de er indgået før både Covid-19 og krigen i Ukraine indtraf, og før vi kendte omfanget af de tyske myndighedsvilkår”, siger Mikkel Hemmingsen.
Sund & Bælt er i løbende dialog med de tyske myndigheder om at finde praktiske løsninger på både kravene til undervandsstøj og sedimentspild i tysk farvand.
-mauh