Gletsjeris giver problemer for RAL
Ekstraordinært høje koncentrationer af gletsjeris ved den grønlandske vestkyst i 2011 og 2012 har gjort, at Royal Arctic Lines sejlads med gods er blevet vanskeligere. Det har betydet at godset ofte leveres til byerne med forsinkelse.
”Gletsjerisen er svær at bryde, selv for isforstærkede skibe. Der skal også gode manøvreegenskaber og stor maskinkraft til. Kan man ikke sno sig forbi, kan det blive nødvendigt at sætte stævnen stilfærdigt mod en skosse og så skubbe den væk", siger Gert Bjerre, skibsfører på Royal Arctic Lines containerskib Irena Arctica til DMI.
De to sidste forår og somre er mængden af gletsjeris blandt andet i området ved Ilulissat Isfjord øget. Dens udstrækning har også været større end set i tidligere sæsoner. Det har betydet at containerskibene undertiden har måttet sætte farten ned til mellem to og fem knob.
Isens koncentration og drift er uden for menneskenes magt, men alligevel opretholder containerskibene en intensiv sejlads året rundt. DMI’s Istjeneste forsyner løbende skibsfarten med oplysninger om isforholdene primært i Sydgrønland. Det sker med iskort og satellitfotos.
"Uden DMI's Istjeneste kunne vi ikke sejle så regelmæssigt, som vi gør i dag. Billederne er meget nyttige for os, når vi sejler i Sydgrønland, og supplerer ismeldingerne fint. Jeg bruger både byvejr og kystvindsproduktet dagligt. Vi tager også ofte en snak med Istjenesten over telefonen før og efter en rekognoscering og får svar på mere specifikke spørgsmål", siger Gert Bjerre til DMI.
Gletsjerisen er dannet på land af sammenfrossen sne og smeltevand. Den er hårdere end den is, der er dannet ved frysning af havis, og den kendes på sin turkisblå farve.
Kilde: DMI