Gigantisk flydende gravemaskine til Femern
Verdens største flydende gravemaskine - Magnor - blev søsat fredag formiddag ved en usæd- vanlig operation i Aabenraa Fjord. Den enorme gravemaskine ankom til fjorden om bord på heavylift skibet Triump, der er i stand til at sænke lastedækket ned under havoverfladen.
Den samlede operation gik i gang torsdag eftermiddag, og kl. 11.30 fredag var Triump sunket tilstrækkelig til, at Magnor kunne blive trukket fra borde af slæbebåde. Med på fragtskibet var desuden yderligere to slæbebåde og to pramme til Femern-projektet.
Magnor, der er 72 meter lang og 20,5 meter bred, kan nemt rumme en 20-fods container i sin skovl og løfte 67 tons materiale i en skovlfuld. Med en gravedybde på op til 22 meter vil den skulle arbejde både i dansk og tysk farvand.
Det specielle gravefartøj bliver nu sejlet til Rødbyhavn, hvor den vil indgå i den flåde af fartøjer, der i øjeblikket udgraver den 18 kilometer lange tunnelrende til Femern-tunnelen mellem Rødbyhavn og Puttgarden i Tyskland.
Det er det hollandske tunnelkonsortie FBC, der graver tunnelrenden til Femern-tunnelen, som har hentet ’Magnor’ til Danmark fra et havneprojekt i Singapore. I forvejen arbejder blandt andet to andre af verdens største gravemaskiner Simson og Goliath også på Femern-projektet.
Det opgravede materiale fra tunnelrenden bliver fragtet på pramme ind til Lollands sydkyst, hvor det bliver genanvendt til landindvinding og nye naturområder øst og vest for Rødbyhavn. Dertil kommer en mindre landopfyldning på den tyske ø Fehmarn.
Tunnelrenden forventes - med hjælp fra Magnor - at være udgravet i 2023. Det første tunnel- element forventes at kunne blive sænket på plads i 2024. Femern-tunnelen forventes at stå fær-dig i 2029.
Søsætningen af Magnor blev gennemført af Blue Water.
Kilde & foto: Femern