Gamle DFDS færger still going strong
Det er sjældent at det lykkes at tage et billede af hele tre klassiske DFDS-skibe samlet på et sted. Men det er altså lykkedes en shipspotter at fange disse tre seniorer, aktive seniorer vel at mærke, i Italien, hvor de alle er i tjeneste for Moby Lines på Middelhavet.
Det drejer sig om Moby Drea og Moby Otta, der begge blev bygget på Flender værft i Tyskland og leveret i hhv. 1975 og 1976. De sejlede først under DFDS-navnene Tor Brittania og Tor Scandinavia, men blev senere døbt om til Prince of Scandinavia og Princess of Scandinavia og fik opgaver på stort set alle store passagerruter, inkl. Scandinavias tur til Østen og Brittanias til USA for militæret og senere på Middelhavet for Cotunav, inden de i 2003 blev solgt til Moby Lines.
Det tredje skib er det tidligere Dana Anglia, der blev bygget på Aalborg skibsværft og leveret til DFDS i 1978 – og straks indsat på Esbjerg-Harwich. Senere afløste den på Oslo-ruten og endte sine DFDS dage som Duke of Scandinavia på Polen og i Nordsøen.
I 2006 blev skibet chartret ud og skiftede navn til Pont L’abbé, og endelig i 2008 blev det solgt til Moby Lines.
Fra venstre ses det tidligere Dana Anglia / Duke of Scandinavia / Pont l’Abbé; det tidligere Tor Scandinavia / Prince of Scandinavia (nu Moby Drea) samt det tidligere Tor Scandinavia / Princess of Scandinavia (nu Moby Otta) til komsammen i Italien.
Kilde: DFDS Update