Fu Shan Hais hovedtanke er tømt
I går blev den sidste olie fra Fu Shan Hais hovedbrændstoftanke pumpet op i tankskibet Scandinavia. I forgrunden er dykkerskibet M/S Vina. De store brændstoftanke på det kinesiske gødningsskib Fu Shan Hai er blevet helt tømt for 10 år gammel olie.
”Nu er der i hvert fald ikke mere. Tankene er tomme, siger orlogskaptajn Frank Kiel Rasmussen, der er ansvarlig for operationen med tømning af skibet for olie og brændstof.
Det er fragtskibets to hovedtanke, der nu er blevet tømt. Alt i alt er der blevet pumpet mere olie op end forventet. Det viste sig nemlig, at tankene indeholdt langt mere olie, end man skønnede, da skibet i sin tid sank i Hammergattet efter kollission med et polsk skib.
Der er også hentet nogle tromler med olie op, men der er stadig mere olie tilbage i skibet. Frank Kiel Rasmussen regner med, at der skal suges mere olie op, inden Fu Shan Hai får lov til at ligge tilbage på havbunden som vrag uden risiko for at lække olie.
Det er bjærgningsselskabet JD Contractor, der står for tømningen af FU SHAN HAI. En stor del af arbejdet udføres af dykkere, som har base på dykkerskibet M/S VINA, der sammen med tankskibet OW SCANDINAVIA, et af Søværnets miljøskibe og et patruljefartøj deltager i arbejdet.
Hvis vejr og teknik samarbejder forventes arbejdet at være slut i begyndelsen af september.
Kilder: dr. dk/P4/ Bornholm og Forsvaret