Fremtidens færge skal bygges i Danmark

Står det til Dansk Metals forbundsformand Claus Jensen, der har en fortid som skibsværftsarbejder, så skal fremtidens færge udvikles på dansk grund. Derfor har Metalformanden nu har kastet sig over et ambitiøst færgeprojekt.

”Der er i dag stor variation i størrelser og typer af færger, som betjener de danske øer. Det medfører hvert år et stort samfundsøkonomisk tab samt manglende fleksibilitet i den danske færgebetjening”, siger Claus Jensen til Magasinet Maritime Danmark.

”Med et standardiseret modulkoncept for produktion af kun tre til seks forskellige grundfærgetyper, som kan produceres i Danmark, vil det være muligt at nedbringe prisen. Både når det gælder klassificering, indkøb, drift og vedligehold af danske færger. Og idéen er særdeles aktuel, da mange danske færger skal udskiftes inden for de næste fem til ti år”, siger Claus Jensen.

”Idéen er jo grundlæggende at udvikle en ny standardfærgetype, som er opbygget, så den kan bestilles med forskellige standardudrustninger og til et forskelligt passagerantal. Kunderne vil herefter kunne bestille færger i forskellige størrelser, men alle vil være opbygget over den samme skabelon. Det har den fordel, at færgerne uden problemer kan flyttes og bruges i andre havne, end den de er indkøbt til, hvis transportbehovene ændrer sig”.

Læs hele interviewet med forbundsformand Claus Jensen i den nye udgave af Magasinet Maritime Danmark herunder:

Artikler

28.05.2023| Maritimedanmark.dk

Industri

De leverer løsninger til bæredygtig skibsdrift med succes

Green Instruments, der udvikler løsninger til måling af miljøbelastningen fra containerskibe, tankskibe, krydstogtskibe m.m. oplevede en markant vækst i 2022.

27.05.2023| Maritimedanmark.dk

Havne

Kriseramt havn fik mio-underskud i 2022

Det sidste år som selvstyrehavn gav et underskud på 13,7 mio. kr. i Hanstholm Havn, men i år er der udsigt til driftsoverskud.

27.05.2023| Maritimedanmark.dk

Shipping

NGO´er advarer mod russisk arktis-sejlads

Rusland har meldt ud, at man forventer at påbegynde sejladser af den Nordlige Sørute mellem Asien og Europa fra 2024, og det bekymrer Clean Arctic Alliance, der frygter for en acceleration af afsmeltningen af Arktis.

26.05.2023| Maritimedanmark.dk

Shipping

MSC har købt ind til CO2 fri sejlads under jomfrurejse fra København

Når MSC Euribia drager ud på sin jomfrurejse vil der være fyldt 400 tons bio-LNG på tankene for at vise, at det er muligt at sejle selv de største krydstogtskibe uden at udlede drivhusgasser.

26.05.2023|Poul Breil-Hansen, Redaktør SCM.dk, Maritimedanmark.dk

Havne

Styrk cybersikkerheden: Danske havne- og logistikvirksomheder skal forbedre deres digitale forsvar

En ny rapport understreger, at cyberkriminalitet udgør den største trussel mod danske havne- og logistikvirksomheder. Risiciene forstærkes, når virksomhederne implementerer nye 4.0-teknologier som kunstig intelligens og big data. Der er derfor et presserende behov for øget fokus på it-sikkerhed og robusthed allerede i de tidlige stadier af digitaliseringsprocessen. En ekspert præsenterer her tre anbefalinger til at imødegå udfordringerne.

26.05.2023| Maritimedanmark.dk

Frivagten

Bilskibe for dyre: Renault propper tre i en

Det er blevet for dyrt at transportere nye biler på de ellers dertil indrettede bilskibe, mener Renault.

Copyright 2023