Fortsat skrøbeligt shippingmarked forude
2014 startede med en god portion optimisme og forventninger om økonomisk vækst og et forbedret shippingmarked. Men det gik meget anderledes, og hele første halvår viste sig at blive meget vanskeligt for den globale økonomi. På tærsklen til 2015 er der udsigt til et meget skrøbeligt økonomisk opsving, og der er behov for politiske initiativer for at støtte den globale økonomi, vurderer Bimco.
Inden for alle de større shippingsegmenter er der et for stort udbud af kapacitet i forhold til efterspørgslen, og det har ikke ændret sig meget i det seneste år. Efterspørgslen er godt nok vokset, men det modsvarer blot nettotilgangen af ny tonnage på markedet. Omvendt er den samlede ordrebog stort set uændret efter 2014, hvilket signalerer, at skibsfarten har indset, at mange nye ordrer på skibe ikke er vejen frem lige nu.
Blandt de tankskibe, der transporterer råolie, er nettotilgangen af nye tankskibe så lav, at indtjeningen er steget 20 procent i 2014 sammenlignet med 2013. I produkttank-segmentet har et voksende udbud af produkttankskibe derimod neutraliseret en voksende efterspørgsel.
Inden for tørlast forventes udbuddet af tørlastskibe at vokse med 5,1 procent i 2015, hvilket skal sammenlignes med en vækst på 5,5 procent i 2014. Det er dog stadig for meget i forhold til den lave vækst i efterspørgslen, som i 2015 forventes at lande på 4-5 procent. I 2014 har 70 procent af den samlede volumenvækst bestået af den kinesiske efterspørgsel efter jernmalm. Den tendens ventes at fortsætte i det nye år.
Inden for containerskibsfarten forventer Bimco, at udbuddet vokser cirka 6 procent i 2015, hvilket gør, at efterspørgselssiden bliver enormt vigtig. Der kan dog godt blive tale om, at både efterspørgslen i Europa og USA vokser. Under alle omstændigheder vil indtjeningen være afhængig af slow steaming og af forsvar af hver enkelt rederis markedsandel. En positiv indtjening er kun mulig, hvis omkostningsbasen er ekstremt lav.
Kilde: Bimco