Forsvaret nedprioriterer havovervågning
Forsvaret lever ikke op til Danmarks internationale forpligtelser til at overvåge havmiljøet fra luften. Den luftbårne havmiljøovervågning lever ikke op til internationale aftaler, viser en ny redegørelse. En tredjedel af året blev ruterne er ikke overfløjet, som de skulle.
Det fremgår af en redegørelse, som forsvarsminister Nick Hækkerup (S) har afleveret til forsvarsudvalget. Redegørelsen er udarbejdet af Forsvarskommandoen, der siden 1996 har haft det overordnede ansvar for det danske havmiljøberedskab.
En række internationale aftaler med landene omkring os forpligter Danmark til overflyvning af Østersøen, Nordsøen og bælterne i faste, aftalte mønstre. Blandt andet skal forsvarets Challenger-fly, der er udstyret med specielle sensorer til at spore olieforurening, foretage to flyvninger ugenligt over de tæt trafikerede skibsruter i Østersøen.
I 2012 blev det krav ikke overholdt i 19 uger, svarende til overgodt en tredjedel af året. I de pågældende uger er der enten slet ikke fløjet eller kun fløjet én gang på ruterne, hvilket er i strid med Helsingfors-kommissionen, hedder det i notatet.
Forsvarskommandoen oplyser også, at der både i august og september har været fløjet mindre, end kravene tilsiger, i den vestlige Østersø og det sydlige bælthav, hvor store olietankskibe sejler gennem dansk farvand. Aftalen kræver minimum fire flyvninger pr. måned i det danske område, men i perioden er der kun fløjet tre ud af otte missioner, altså kun 37,5 procent.
En trilateral aftale med Tyskland og Holland kræver, at Danmark mindst tre gange om måneden overflyver den danske del af Nordsøen for at holde øje med forurening. I august og september blev kun tre ud af seks flyvninger gennemført.
Problemerne med den flybaserede del af beredskabet er blot de seneste i en række af sager, der viser en nedprioritering af havmiljøberedskabet i forsvaret.
Tidligere har det været fremme, at de store miljøskibe ikke er i stand til at løfte opgaven, hvis der skulle ske en større forurening på dansk område. Skibene er forældede og har været det, siden forsvaret fik opgaven.
Det fik flere fagfolk og eksperter til at kræve, at politikerne fjerner opgaven fra forsvaret og i stedet opretter en særskilt kystbevogtningstjeneste som i Sverige, Norge og Tyskland.
Flere eksperter har peget på, at heldet i lang tid har været med Danmark, og at det kun er et spørgsmål om tid, før der vil ske et stort uheld. Risikoen for, at store mængder olie kan forurene danske kyster, stiger, fordi skibstrafikken er ganske voldsom i de danske farvande og øges.
I 2011 sejlede over 11.500 tankskibe og 27.000 fragtskibe forbi Skagen, mens der nord for Bornholm passerede knap 9.500 tankskibe og flere end 32.000 fragtskibe.
Forsvarsminister Nick Hækkerup oplyser, at han forventer, at forsvaret vil leve op til aftalerne i 2013.
Kilde: ing.dk