Første tur med brinttankskib bliver forsinket
Verdens første dedikerede brinttankskib, Suiso Frontier, skulle være afsejlet fra Australien med sin første last flydende brint for Kawasaki Heavy Industries i denne måned. Men pandemien forsinker premieren, oplyser selskabet.
Verdens første dedikerede tankskib til transport af flydende brint, skulle være afsejlet fra Japan mod Australien for længst for at være klar til at hente sin første last. Men coronaen har forsinket afrejsen.
“Suiso Frontier har installeret udstyr fra nogle udenlandske leverandører, og deres ingeniører skal rejse til Japan for at undersøge, om det er installeret korrekt. Men de har ikke været i stand til at rejse på grund af pandemien,” siger en talsmand for Kawasaki Heavy.
“Vi kan ikke sige noget om, hvor længe demonstrations-turen vil blive forsinket på grund af usikkerheden med pandemien,” sagde han videre og tilføjede at afrejsen kunne ske i eller efter foråret.
Suiso (der betyder brint på japansk) Frontier blev søsat i december 2019 og er bygget til at kunne transportere flydende brint nedkølet til minus 253 grader i en 1.250 kubikmeter vacuum-isoleret dobbeltsidet tank, der blev installeret i slutningen af 2020.
Skibet på 116 meter har en bruttotonnage på ca. 8.000 t og drives frem diesel-elektrisk. Den flydende brint, som senere skal transporteres til Japan er fremstillet af australske brunkul.
Planen er på sigt, at den CO2, der udledes ved fremstillingen skal opsamles. Men det sker ikke under pilotprojektet, der således fremstiller flydende brint, der er mere brunt end grønt. CO2 udledningen forsvinder i det blå.
Se video fra søsætningen af Suiso Frontier herunder.