Første oceangående skibe på metanol
I starten af april kunne Waterfront Shipping Company Ltd., Mitsui O.S.K. Lines, Westfal-Larsen Management og Marininvest/Skagerack Invest byde velkommen til verdens første oceangående skibe, der kan sejle på metanol. De syv skibe på 50.000 dwt er forsynet med MAN B&W ME-LGI totakts dual fuel motorer, der kan sejle på metanol, marine dieselolie og almindelig fuel olie.
”Det at arbejde sammen med vores partnere for at fremme ny, ren teknologi er et vigtigt og innovativt skridt i den rigtige retning. Det at investere i metanolbaseret marine brændstof forstærker vores engagement i at investere i bæredygtig teknologi, der ikke kun giver miljømæssige fordele, men også giver et økonomisk levedygtigt alternativ til marine brændstof. Omkostningen ved at bygge nye og konvertere eksisterende skibe til at sejle på metanol er betydeligt mindre end ved alternative brændstofkonverteringer”, siger Jone Hognestad, direktør for Waterfront Shipping.
Waterfront Shipping vil chartre de syv skibe, som skal erstatte ældre skibe og udvide flåden. Skibene er bygget af Hyundai Mipo Dockyard og Minaminippon Shipbuilding Co. Ltd. De første tre skibe leveres i april måned, og de resterende fire leveres til oktober.
”MAN udviklede disse totakts motorer som svar på interessen fra skibsfarten for at sejle på alternativer til heavy fuel oil og opfylde de stadigt strengere emissionsreguleringer. For at afdække risikoen for volatilitet i brændstofprisen kan skibene veksle mellem brændstoftyper og drives omkostningseffektivt”, siger Ole Grøne, Senior Vice President, leder af marketing og salg i MAN Diesel & Turbo.
MOL vil tage levering af sit første dual-fuel skib i Japan den 22. april.
”Vi er spændte på og stolte over leveringen af vores første skib, som har fået installeret den første dual-fuel motor i Japan. Det at have disse skibe til at sejle på metanol giver afskibere og havnefaciliteter en praktisk og diversificeret brændstofløsning, der opfylder dagens og morgendagens emissionskrav”, siger Yoshikazu Kawagoe, teknisk adm. direktør for Mitsui O.S.K. Lines Ltd.
Kilde: MAN Diesel & Turbo